رئیس‌جمهور کشورمان بعد از یک نشست خصوصی با عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه از توافقات بی‌سابقه در روابط 2کشور خبر داد و گفت:

احمدی نژاد- عبدالله گل

همکاری‌های ایران و ترکیه منطقه را به قطب اقتصادی و سیاسی تبدیل می‌کند. عبدالله گل که یکشنبه شب با استقبال علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، در راس هیاتی 250نفره وارد ایران شده بود صبح دیروز مورد استقبال رسمی محمود احمدی‌نژاد در محل وزارت خارجه قرار گرفت؛ سنتی که پیش از این درباره پوتین رئیس‌جمهور سابق روسیه، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا رعایت شده بودو این رؤسای جمهور نیز مانند گل در وزارت امور خارجه مورد استقبال رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفته‌ بودند.

توافقات بی‌سابقه

محمود احمدی‌نژاد و عبدالله گل بعد از نشست خصوصی از توافق 2کشور برای افزایش حجم مبادلات تهران - آنکارا از 10میلیارد دلار به 30میلیارد دلار در سال خبر دادند؛ توافقی که برخی رسانه‌های خبری از آن به‌عنوان بی‌سابقه‌ترین توافقات اقتصادی ایران و ترکیه یاد کردند.

محمود احمدی‌نژاد دیروز در پاسخ به پرسش یک خبرنگار ترک در مورد گسترش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و رفع موانعی که در این ارتباط وجود دارد، گفت: حجم روابط تجاری ما در سال گذشته از مرز 10میلیارد دلار عبور کرد و ما مصمم هستیم با همکاری همه‌جانبه آن را به مرز 30میلیارد دلار در سال برسانیم و این علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های گوناگونی است که در بخش برق و انرژی صورت می‌گیرد.

تشکیل قطب قدرتمند اقتصادی و فرهنگی

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم همکاری‌های 2کشور و توسعه همکاری‌هایمان در منطقه می‌تواند ما را به سرعت به یک قطب قدرتمند اقتصادی و فرهنگی در منطقه تبدیل کند.احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به گسترش همکاری‌های 2کشور در عرصه فرهنگی، گفت: همکاری‌های 2کشور در زمینه فرهنگی رو به گسترش و تعداد گردشگران رو به افزایش است. همچنین نشست‌های فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی بین 2کشور رو به گسترش است.

مدیریت خوب در نشست 1+5

رئیس اجرایی کشورمان در ادامه ضمن سپاسگزاری از عبدالله گل به خاطر مواضع دولت ترکیه در دفاع از حقوق مسلم هسته‌ای ایران و مدیریت خوبی که برای برگزاری نشست 1 + 5 در استانبول انجام دادند، گفت: ما فکر می‌کنیم این نشست یک موفقیت بود؛ هم برای دوطرف مذاکره‌کننده و هم برای دولت ترکیه که به‌خوبی این مذاکرات را برنامه‌ریزی و مدیریت کرد.

احمدی‌نژاد گفت: برگزاری این مذاکرات در استانبول به‌خودی خود یک موفقیت است و معنای آن این است که کشورهای مستقل و صاحب تمدن مثل ترکیه دارای جایگاه بالایی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای هستند؛ چرا که مهم‌ترین مسئله سیاسی امروز در عرصه بین‌المللی در استانبول مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما از این بابت خوشحال هستیم که این اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.

تحولات منطقه امری غیرمنتظره نبوده است

به گزارش ایسنا، عبدالله گل در پاسخ به پرسش یک خبرنگار ایرانی در مورد اهدافش از این سفر و همچنین تحولات رخ‌داده در خاورمیانه و به‌وجودآمدن خاورمیانه اسلامی، به سفر قبلی خود به تهران اشاره و تصریح کرد: نخستین سفر من در قالب نشستی چندجانبه بود و این نخستین سفر رسمی من در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه بین 2کشور است و افتخار می‌کنم که این سفر را انجام دادم.

وی با بیان اینکه در این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل منطقه‌ای نیز به‌صورت مفصل بحث و گفت‌وگو کردیم، به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه به‌ویژه منطقه خاورمیانه و جهان اسلام ما شاهد یکسری تغییرات ریشه‌ای و اساسی هستیم و این مسائل را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: دیدگاه من این است که تحولات جدید در منطقه امری غیرمنتظره نبوده و در دنیای جدید که بحث ارتباطات، گسترش پیدا کرده است، چیزی را نمی‌شود از مردم پنهان کرد و مردم به تمام زوایای موضوعات واقف هستند. عبدالله گل امروز پس از دیدار با برخی مقامات، تهران را به مقصد اصفهان ترک خواهد کرد.

او بعد از اصفهان به تبریز خواهد رفت و به سفر 4روزه خود به ایران خاتمه می‌دهد. تعدادی از تجار و بازرگانان ترکیه و مقامات عالی‌رتبه این کشور و همچنین تعدادی از خبرنگاران در سفر 4 روزه عبدالله‌گل به کشورمان، وی را همراهی می‌کنند. در طول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، این بار دوم است که عبدالله گل به تهران سفر می‌کند و رئیس‌جمهور کشورمان نیز تاکنون چندین بار به ترکیه سفر کرده است.

کد خبر 128299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز