پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران می‌گوید، نسبت به گزارش ماه نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تهران، خوش‌بین است.

سلطانیه

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را به اتمام رساند و یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، نیز بیانیه‌ای در این باره صادر کرد.

آمانو ابراز امیدواری کرده است که در آینده نزدیک با کشورهای عضو آژانس درباره ادعاهای مربوط به نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از این اقدام استقبال کرد و گفت، جهان حق دانستن حقایق را دارد.

سلطانیه گفت: مساله این‌جاست که آن‌ها درباره ادعاها سخن می‌گویند. ما پیش از این نیز گفته‌ایم که بر اساس برنامه کاری مورد توافق بین ایران و آژانس که به طور کامل مورد بررسی قررا گرفته و در 170 صفحه تنظیم شده است، به تمام پرسش‌ها و ابهامات به روشنی پاسخ داده شده و ثابت شده است که تمام این موارد جعلی و ساختگی بوده‌اند.

وی افزود: اگر سوالات دیگری هم وجود دارد، فراتر از توافق ما است زیرا بر اساس برنامه کاری، ما به توافق رسیدیم که سوال دیگری بر اساس فهرست برنامه کاری باقی نمانده است.

این در حالی است که، گلین دیویس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوی آمانو با اعضای آژانس، منجر به دور جدیدی از تحقیقات و گزارش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران شود.

وی در این باره گفت: ما معتقدیم، این پیش‌زمینه‌ای برای گزارش جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران است و امیدواریم هرچه زودتر این گزارش منتشر شود تا جزئیات بیشتری درباره پرسش‌های ما را در اختیارمان قرار دهد. به عبارت دیگر، اینکه فناوری‌های ویژه و اقدامات ویژه‌ای که ایران احتمالا از آن‌ها بهره می‌گیرد، چه هستند.

تهران بارها ادعاهای غرب و به ویژه آمریکا را مبنی بر قصد احتمالی ایران در دنبال کردن برنامه نظامی هسته­‌ای، رد و تاکید کرده است که به عنوان عضوی از آژانس و امضاکننده معاهده ان‌پی‌تی حق دارد ­همه فعالیت­‌های هسته‌­ای خود را با اهداف صلح­‌آمیز ادامه دهد.

گفتنی است، بازرسان آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی به طور مرتب از تاسیسات هسته‌­ای ایران بازدید کرده­‌اند، اما تاکنون انحرافی در برنامه صلح آمیز تهران مشاهده نکرده‌­اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر موجود نبودن هرگونه مدرکی در مورد انحراف ایران در بکارگیری مواد هسته‌ای در مصارف غیرقانونی، تاکید کرده است.

اخیرا نیز محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در مقاله‌ای در مجله نیویورکر مورخ 6 ژوئن، تاکید کرده بود که در دوران طولانی مسئولیتش در این آژانس، "کوچک‎ترین مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای تهران مشاهده نشده بود.

کد خبر 145685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز