همشهری آنلاین: گزارش آمانو درباره ایران دقایقی پیش آماده و در اختیار کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

یوکیا اومانو

گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقایقی پیش شامگاه سه شنبه آماده شد و در اختیار کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

بر اساس روال کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام، آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، نشست آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی  17 و 18نوامبر (26 و 27 آبان) در مقر آژانس در وین برگزار خواهد شد.

گزارش آمانو فاقد اطلاعات جدید است

یک بازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیش از ارائه گزارش آمانو گفت با وجود اینکه بازرسان آژانس دائما به ایران سفر می‌کنند اما هرگز نشانه‌ای از اینکه ایران مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است نیافته‌اند.

دکتر یسری ابوشادی بازرس سابق آژانس که هم اکنون در مصر اقامت دارد روز دوشنبه 16 آبان 1390 (7 نوامبر 2011) به الجزیره گفت: «اتهامات جدیدی در گزارش آژانس علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی غربی و مشخصا آمریکا مطرح شده وجود ندارد».

به گزارش فارس به نقل از ایران هسته‌ای، وی ادامه داد: «به رغم اینکه بازرسان آژانس به ایران سفر می‌کنند ولی هیچ دلیل حقیقی درباره نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد. گزارش‌هایی که درباره توان موشکی و احتمال حمل کلاهک هسته‌ای توسط این موشک‌ها مطرح می‌شود، قدیمی است».

ابوشادی همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد عقیده دارد اسراییل قادر به حمله نظامی به ایران نیست.

منابع غربی ادعا کرده‌اند این گزارش حاوی اطلاعات جدیدی درباره ایران خواهد بود ولی اکنون کارشناسان می‌گویند ادعاهای آمانو در این گزارش کاملا تکراری است و هیچ نکته جدیدی در آن وجود ندارد.

کد خبر 150666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز