همشهری‌آنلاین: کارشناس هسته‌ای راشا تودی گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی کاملاً سیاسی علیه ایران، بیطرف بودن و حتی مشروعیت خود را بعنوان نهادی بین‌المللی، زیر سؤال برده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، پیتر لاول در میزگرد "کراس تاک" گفت، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مورد برنامه هسته‌ای ایران تهیه شده، یادآور همان اتهامات گذشته آژانس به ایران است.

وی تأکید کرد، منتقدان به گزارش اخیر آژانس می‌گویند این گزارش، تکراری است و در آن هیچ چیز جدید یا حتی محکوم کننده، بر ضد ایران وجود ندارد. با وجود این، صدای تهدید و تحریم علیه ایران، بلند شنیده می‌شود .

آمریکا و اسرائیل بیش از هر طرف دیگری به برنامه هسته‌ای ایران مشکوکند و ادعا می‌کنند که ایران تلاش دارد برنامه به ظاهر صلح آمیز هسته ای خود را به سوی اهداف نظامی سوق دهد. این در حالی است که ایران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.

پیتر لاول افزود در حقیقت باید گفت در این گزارش برای اتهامات آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران سند تهیه شده است.

لاول تصریح کرد چرا آژانس، که نهادی وابسته به سازمان ملل است، باید پیش از انتشار گزارش‌اش از دولت امریکا تأییدیه بگیرد و چرا باید مدیرکل آژانس گزارش خود را پیش از انتشار، به مقامات امریکای نشان دهد و سپس آن را علنی کند؟

لاول گفت به نظر می آید این گزارش، بیش از آن که گزارشی بیطرفانه درباره برنامه هسته ای ایران باشد، پیش درآمدی برای توجیه حمله یا تشدید تحریم ایران باشد.

پیتر لاول افزود این گزارش، مشتمل بر فرضیات (ثابت نشده) فراوانی است.

به گفته لاول افزود، ایران نه تنها پیمان ان پی تی را امضا کرده بلکه معاهده پادمان را قبول کرده که باعث شده تا برنامه هسته ای ایران، بیش از هر برنامه هسته ای در تاریخ جهان مورد بازرسی قرار گیرد

در عین حال ، گزارش آژانس از ایران انتقاد کرده که چرا اجازه بازرسی رئاکتور آب سنگین اراک را به بازرسان آژانس و نمونه برداری از آب سنگین آن را نداده است. این در حالی است که رئاکتور آب سنگین اراک، نه تنها در پیمان ان پی تی، بلکه حتی در پادمانی که ایران آن را امضا کرده گنجانده نشده است و لذا ایران هیچ تعهدی برای دادن اجازه بازرسی آن به بازرسان آژانس ندارد . در عین حال ، تهیه کنندگان گزارش اخیر آژانس حتی به این نکته اساسی توجه نکرده و صرفاً به ایران انتقاد کرده اند که چرا با آژانس همکاری نمی کند .

مارک لوین، از پروژه امنیتی ملی ترومن در امریکا گفت، گزارش آژانس نشان می دهد ایران چهار پنجم راهی را که برای برنامه غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا لازم است طی کرده است و شکی نیست که ایران برای تولید سلاح های هسته ای فعالیت می‌کند. کشور عربستان سعودی نیز از ایران به هراس افتاده است، زیرا این همان کشوری است که اخیراً تلاش کرده بود، سفیر عربستان سعودی را در واشنگتن به قتل رساند. پیتر لاول سخن لوین را قطع کرد و گفت این (تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی) صرفاً یک اتهام است.

پیتر لاول افزود، به نظر می آید پس از انتشار گزارش اخیر آژانس، بجای این که توجهات همگان به سوی ایران معطوف شود، توجه‌شان به خودِ آژانس جلب شده زیرا آژانس با انتشار چنین گزارشی، صلاحیت خود را به عنوان سازمانی علمی، فنی و بیطرف، در هاله ای از ابهام فروبرده است. علت این امر این است که گزارش اخیر آژانس در مقایسه با گزارش های قبلی آن، به میزان شگفت آوری سیاسی شده است. به عنوان مثال، گفته می‌شود، ده کشور جهان اطلاعات گنجانده شده در این گزارش را فراهم کرده‌اند، اما حتی نام یکی از این کشورها در این گزارش نیامده است.

پاتریک هیز، خبرنگار انگلیسی از لندن گفت، این گزارش نشان می‌دهد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا چه حد سیاسی است.

وی افزود، معلوم نیست چرا آژانس در اموری که مربوط به آن نیست در ایران یا سایر نقاط جهان دخالت می کند. ما در آستانه سال 2003 میلادی و پس از آن شاهد بودیم که بازرسی تسلیحات نظامی که از سوی سازمان ملل مثلاً در عراق انجام می‌شد، در حقیقت دستاویزی برای دخالت نظامی کشورهای غربی در سایر کشورهای جهان مانند عراق تبدیل شده بود.

وی افزود، حتی اگر مردم ایران تصمیم بگیرند که کشورشان دارای تسلیحات هسته‌ای باشد، اسرائیل یا امریکا حق ندارند در این موضوع دخالت کنند. چون آمریکا و اسرائیل، هر دو، دارای کلاهک های اتمی متعددند.

وی تأکید کرد، این نوعی جدید از استعمارگری در سطح جهانی است که کشورهای قدرتمند می خواهند هر کشوری را که از آنان نافرمانی کند، مجازات یا تنبیه کنند.

هیز در خاتمه تأکید کرد، به نظر من دخالتهای بیجای غربیها ، حتی جلو شکوفاتر شدن بهار عربی را نیز در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه گرفته یا بر سر راه این نهضت ها مانع تراشی کرده است.

کد خبر 151166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز