گروه سیاسی: سناریوی آمریکا علیه ایران، با سخنان تهدیدآمیز مقامات واشنگتن و رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده است

اوباما -سارکوزی

مرحله‌ای که پیش مقدمه آن را قرار است یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی که گفته می‌شود سراسر اتهام علیه ایران است، رقم بزند اما مسئولان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که اینگونه تهدیدات نظامی علیه تهران، ریشه در واهمه آمریکا از گسترش نفوذ ایران در صحنه بین‌المللی دارد.

اخیرا حملات لفظی مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران شدت گرفته است. ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونستی در گفت‌وگویی با اشاره به گزارشی که قرار است آمانو منتشر کند گفته است هر روزی که می‌گذرد به حمله به ایران نزدیک‌تر می‌شویم. به غیراز باراک، شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم از افزایش احتمال حمله نظامی به ایران سخن گفته‌اند. روزنامه گاردین نیز چندی پیش در گزارشی، ادعا کرده بود که آمریکا و بریتانیا برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

دیروز محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه مصری الاخبار درباره تهدیدهای غربی‌ها و رژیم صهیونیستی به حمله نظامی تاکید کرد که این سخنان جدیدی نیست و آمریکا برای حمله به ایران نگرانی‌های امنیتی دارد، بوش نیز همینطور بود ولی الان بوش کجاست و ایران کجاست؟ احمدی‌نژاد با اشاره به تهدیدها و ادعاهای رژیم صهیونیستی گفت: ایران بمبی [اتمی] ندارد ولی اسرائیل 300 کلاهک اتمی در اختیار دارد. اسرائیل شری است که برای همه منطقه تهدید است. تحریک‌ها علیه ایران همه با هدف ممانعت از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز است.وی در ادامه این گفت‌وگو که فارس مشروح آن را منتشر کرد، افزود: ایران روز به روز قدرتمندتر و پیشرفته‌تر می‌شود. رژیم صهیونیستی و غرب به‌ویژه آمریکا هم از قدرت و نفوذ ایران می‌ترسند و تلاش می‌کنند دنیا را برای حمله نظامی پشت خود جمع کنند تا نقش ایران را متوقف کنند ولی متکبران باید بدانند که ایران اجازه نمی‌دهد گامی علیه ایران بردارند.

خاورمیانه بی‌ثبات

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در پی اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در مورد اقدام نظامی علیه ایران، به اشغالگران فلسطین هشدار داد که این اقدام پیامدهای خطرناک دارد و یادآور شد هر گونه درگیری نظامی در منطقه می‌تواند به اقدامات جامعه جهانی در چارچوب قوانین سازمان ملل لطمه وارد کند. آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داده است که حمله نظامی علیه ایران به بهانه برنامه اتمی تهران، منطقه خاورمیانه را به‌طور کامل بی‌ثبات می‌کند. ژوپه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی اروپا 1 که پرس تی وی هم مشروح آن را منتشر کرد گفت، مداخله نظامی می‌تواند شرایطی به‌وجود آورد که منطقه را به‌طور کامل بی‌ثبات کند. الکساندر پروخانوف یک کارشناس برجسته سیاسی روس نیز در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی گفته است، هر گونه تهاجم آمریکا علیه ایران، روند نابودی امپراتوری آمریکا را تسریع می‌کند.

آمریکای پریشان

علاوه بر این، مقامات داخلی کشورمان هم از تریبون‌های رسمی و غیررسمی به این تهدیدات واکنش نشان داده‌اند. سیداحمد خاتمی، دیروز در خطبه‌های نماز عید قربان گفت که به فضل خدا ایران هم‌اکنون کشوری است که در سایه دین، مقتدر و نیرومند است و در برابر هر توطئه‌ای چنان مقابله به مثل خواهد کرد که مایه عبرت برای دیگران بشود. سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفته است آمریکایی‌ها در حال حاضر آنقدر پریشان هستند که نمی‌توان از راهبرد آنها در برابر ایران صحبت کرد. وی خاطرنشان کرد: قبلا آمریکایی‌ها طی 3سال یک راهبرد را تنظیم می‌کردند و 5سال براساس آن راهبرد پیش می‌رفتند و سپس راهبرد جدیدی را ارائه می‌دادند ولی فعلا راهبرد آنها مبتنی بر تصمیمات عجولانه و تحت فشارهای روانی است که در داخل آمریکا و نیز از بیداری اسلامی به آنها وارد می‌شود.

کد خبر 150566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز