همشهری آنلاین: سفیر ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فنی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران بر ساختگی بودن اسناد ادعایی در گزارش اخیر آمانو تاکید کرد و گفت:هیچ شاهد و مدرکی دال بر اینکه اهداف ایران، نظامی است وجود ندارد.

دیپلمات ها در تهران گفتند روز جمعه 20 آبان 1390 (11 نوامبر 2011) یک نشست فنی در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار شده که طی آن علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس موفق شده هرمن ناکارتس و دیگر نمایندگان مدیر کل را به شدت به چالش بکشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اطلاعات موجود نشان می دهد ناکارتس در این جلسه تصاویر ماهواره ای، نامه ها و نقشه هایی به اعضا ارائه و سعی کرده آنها را نسبت به محتوای گزارش آمانو متقاعد کند اما بسیاری از اعضا توضیحات ناکارتس را متقاعد کننده ندانسته اند.

منابع مطلع می گویند بیشتر این تصاویر مربوط به پارچین بوده است.

یک دیپلمات که از جزئیات موضوع آگاه است، در این باره به سایت «ایران هسته ای» گفت: «توضیحات ناکارتس به جای اینکه به سوال های اعضا پاسخ بدهد، سوال های بیشتری برای آنها بوجود آورد».

ناکارتس در این جلسه یک ساعت صحبت کرده است.

سلطانیه در این جلسه سوال های مهمی خطاب به نمایندگان مدیر کل مطرح کرده و یک بار دیگر دلایل ایران را در اثبات جعلی بودن این سندسازی ها ارائه کرده است.

بنابر این گزارش نماینده ایران در آژانس پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: «این به اصطلاح اسناد و مدارک ساخته و پرداخته آمریکا و متحدانش است. هیچ شاهد و مدرکی دال بر اینکه اهداف ایران ، نظامی است وجود ندارد».

سلطانیه اضافه کرد: «هیچ فعالیت مرتبط با مسائل هسته ای در پارچین انجام نمی گیرد. هیچ مدرکی دال بر سوگیری نظامی فعالیت های ایران وجود ندارد؛ ما همواره در پارچین فعالیت داشته ایم و هیچ یک از آنها با مسائل هسته ای مرتبط نیست».

سلطانیه همچنین گفت: «گزارش اخیر آژانس ، یک اشتباه تاریخی است که فضا را مسموم کرده است. این گزارش فرصت های همکاری را از بین برده است».

یوکیا آمانو روز 8 نوامبر (17 آبان) گزارشی درباره برنامه هسته ای منتشر کرد که بسیار بیشتر از یافته های آژانس بر اطلاعات جاسوسی امریکا مبتنی است. وی در این گزارش تلاش کرد اثبات کند یک جنبه نظامی در بر نامه هسته ای ایران وجود دارد.

 

 

کد خبر 150940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز