چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه غنی سازی 20 درصد را 3 برابر خواهیم کرد، گفت: به‌زودی زنجیره 164 تایی از سانتریفیوژهای نسل جدید را نصب می‌کنیم و بعد از تست‌ها آن‌ها را به تولید می‌رسانیم.

عباسی انرژی اتمی

 به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی، حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه‌ دوم یوکیا آمانو و اظهاراتش مبنی بر این که پاسخ شما به نامه اول او قانع‌کننده نبوده است؛ آیا جواب نامه دوم او را خواهید داد؟ گفت: حتما جواب خواهیم داد و دلیلی ندارد هر چه ما می‌نویسیم و او بگوید قانع‌کننده بود یا قانع‌کننده نبود، درست باشد.

 او ادامه داد: به هر حال ما جواب آژانس را با کار بیش‌تر در حوزه دانش و فن‌آوری هسته‌ای می‌دهیم.

 غنی‌سازی20 درصد را سه برابر می‌کنیم

 رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: برای نمونه ما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس غنی‌سازی 20 درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و این کار به‌زودی انجام می‌شود و در سال جاری تولیدمان را در آن‌جا به سه برابر می‌رسانیم.

 عباسی ادامه داد: ما حتما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس غنی‌سازی 20 درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در سال جاری تولیدمان را سه برابر می‌کنیم.

 به‌زودی زنجیره 164 تایی سانتریفیوژهای نسل جدید نصب می‌شوند

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رئیس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته خود خبر داده بود که سانتریفیوژهای جدیدی در راه است، گفت: ما داریم بر روی نسل‌های جدید کار می‌کنیم، کار تحقیقاتی اولیه آن‌ها تمام شده است و به‌زودی زنجیره 164 تایی را نصب می‌کنیم و بعد از تست‌ها آن‌ها را به تولید می‌رسانیم.

 فردو را به غنی‌سازی 20 درصد اختصاص می‌دهیم

 رئیس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق در فردو انجام می‌شود یا نطنز؟ گفت: هم در فردو، هم در نطنز و تحقیقات ما هم در فردو هست هم در نطنز. از این به بعد بدون توقف غنی‌سازی 20 درصد در نطنز تا راه‌اندازی 20 درصد در سایت فردو ادامه پیدا می‌کند و وقتی که به دو برابر تولید در سایت فردو برسیم سایت نطنز را جمع می‌کنیم و به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در واقع سایت فردو را به غنی‌سازی 20 درصد اختصاص می‌دهیم.

 نظر ایران درباره پیوستن به کمیسیون ایمنی هسته‌ای ‌به‌زودی اعلام می‌شود

 او در پاسخ به این سوال که آژانس اعلام کرده است که ایران باید به کمیسیون ایمنی اتمی بپیوندد، گفت: ان‌شاءالله در کنفرانسی که در 30 خرداد در ارتباط با ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای برگزار می‌شود من نظر جمهوری اسلامی را بیان می‌کنم.

 تاخیر قابل ملاحظه‌ای در تولید صفحات سوخت ایجاد نمی‌شود

 عباسی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تولید صفحات سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و با اشاره به اظهارات صالحی که گفته بود صفحات سوخت تا شهریورماه در داخل تولید می‌شوند، گفت: هر کار تحقیقاتی و فنی زمان خود را نیاز دارد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: ما تاکنون تجربه این را نداشتیم که سوخت را به صورت صفحه‌ای تولید کنیم و این کار را اولین‌بار است که انجام می‌دهیم.

 او ادامه داد: می‌توانم بگویم که در این ارتباط خوب پیشرفت کرده‌ایم و بعید است که تاخیر قابل ملاحظه‌ای در آن ایجاد شود.

 عباسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این آیا شما تا شهریورماه این صفحات را تولید خواهید کرد؟ گفت: به احتمال زیاد. البته من تا چیزی قطعی نشود نمی‌گویم. ما زمان‌بندی خاص خود را داریم و طبق زمان‌بندی پیش می‌رویم و فعلا مشکل در تولید سوخت صفحه‌یی نداشته‌ایم.

 راکتور بوشهر مراحل آزمایشی قدرت را طی می‌کند

 رئیس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بحث نیروگاه بوشهر و این که گویا صالحی اعلام کرده که تا دو ماه آینده احتمالا برق آن به برق شبکه سراسری وصل می‌شود، گفت: تولید برق وقتی اعلام می‌شود که به شبکه سراسری وصل شده است که ما به تولید 500 مگاوات الکتریک برسیم و تحویل وزارت نیرو بدهیم و از وزارت نیرو تاییدیه بگیریم و زمان این موضوع آن وقت خواهد بود.

 او ادامه داد: فعلا راکتور مراحل آزمایشی قدرت را طی می‌کند و همه آزمایشات تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

 عباسی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که وقتی غنی‌سازی20 درصد به سایت فردو منتقل شود یعنی کل تولید اورانیوم20 درصد در سایت نطنز متوقف خواهد شد؟ گفت: توجه کنید که تولید اورانیوم 20 درصد در نطنز متوقف نمی‌شود تا این که در سایت فردو تحت نظارت آژانس اورانیوم با غنای20 درصد را تولید کنیم و مطمئن بشویم که دو برابر ظرفیت فعلی تولید می‌کنیم و بعد از آن تولید اورانیوم با غنای20 درصد را در نطنز خاموش می‌کنیم و با رعایت مصالح ایمنی به سایت فردو اضافه می‌کنیم.

کد خبر 137135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز