سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدارش با باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس‌جمهو و وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده است ایران به‌صورت گام‌به‌گام و مرحله‌ای به سؤالات آژانس پاسخ گوید و در قبال پاسخ‌هایش برخی تحریم‌ها حذف شود.

درباره این پیشنهاد جدید روس‌ها با مهدی سنایی، رئیس گروه دوستی-پارلمانی ایران و روسیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • فکر می‌کنید روس‌ها از طرح این پیشنهاد چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

آنچه در این ملاقات مطرح شده در وهله اول نشان‌دهنده نقش ویژه‌ای است که روس‌ها در پرونده هسته‌ای ایران بازی می‌کنند؛ روس‌ها همیشه مقاومت محدودی را در مورد فشارهایی که به ایران وارد شده؛ نشان داده‌اند و این مقاومت همانگونه که گفته شد محدود بوده و تا حد وتو کردن قطعنامه‌ها پیش نرفته است؛ این بدان دلیل است که پرونده هسته‌ای ایران برای روس‌ها به یکی از موضوعات مراوده این کشور با غرب تبدیل شده است و به‌نظر می‌رسد روس‌ها همیشه می‌خواهند از یک سو همراهی خود را با غرب نشان دهند و در این میان از ایران می‌خواهند به سؤالات آژانس پاسخ گوید و از طرف دیگر هم تلاش می‌کنند پرونده هسته‌ای را به شکلی از بن بست خارج کنند، یعنی پیشنهادهایی مطرح می‌کنند که هم موردپسند غرب باشد و هم به نفع ایران.

  • در مورد پیشنهاد جدید هم همین رویکرد را داشته‌اند؟

درباره این پیشنهاد باید گفت این بازگشت به مسیری است که یک‌بار قبلا طی شده است. یعنی بازگشت به همان بحث مدالیته است که در دوره ریاست دکتر لاریجانی بر شورای‌عالی امنیت ملی بین ایران و آژانس مطرح شد و ایران به آن سؤالات جواب داد. از طرف دیگر باید درنظر داشت که فشارهای غرب و همپیمانانش به ایران سیاسی است تا حقوقی و نوعی بهانه‌گیری است برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران. بنابراین ضمن اینکه ایران همیشه از مذاکره و تجدید مذاکرات استقبال می‌کند و احیای مذاکرات را مفید می‌داند، اعلام می‌کند باید حقوق اصلی‌اش مدنظر قرار گیرد و این‌بار باید تغییر رویکردی در مذاکرات صورت بگیرد.

کد خبر 140422

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز