چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

تقریبا 2 هفته پس از انتشار گزارش مغرضانه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رد و بدل یک نامه و یک پاسخ بین یوکیا آمانو و فریدون عباسی، دیروز ایران اعلام کرد که به‌زودی زنجیره 164تایی از سانتریفیوژهای نسل جدید را نصب و غنی‌سازی‌ 20درصد را سه برابر می‌کند.

غنی سازی

فریدون عباسی که پیش از این در نامه‌ای به یوکیا آمانو، به گزارش آژانس پاسخ گفته بود، دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: به‌زودی زنجیره 164تایی از سانتریفیوژهای نسل جدید را نصب می‌کنیم و بعد از تست آنها را به تولید می‌رسانیم. این واکنش فریدون عباسی درواقع در ادامه صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در نشست خبری روز سه‌شنبه‌اش بود که گفته بود نسل جدیدی از سانتریفیوژها در راه است.عباسی در پاسخ به سؤالی درباره نامه‌ دوم یوکیا آمانو و اظهاراتش مبنی بر اینکه پاسخ شما به نامه اول او قانع‌کننده نبوده است؛ آیا جواب نامه دوم او را خواهید داد؟ گفت: حتما جواب خواهیم داد و دلیلی ندارد هر چه ما می‌نویسیم و او بگوید قانع‌کننده بود یا قانع‌کننده نبود، درست باشد.او ادامه داد: به هر حال ما جواب آژانس را با کار بیشتر در حوزه دانش و فناوری هسته‌ای می‌دهیم.

انتقال به فردو

رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: برای نمونه ما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس غنی‌سازی 20درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و این کار به‌زودی انجام می‌شود و در سال‌جاری تولیدمان را در آنجا به سه‌برابر می‌رسانیم.عباسی ادامه داد: ما حتما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس، غنی‌سازی 20‌درصد را به سایت فردو منتقل و در سال‌جاری تولیدمان را سه‌برابر می‌کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به این سؤال که این اتفاق در فردو انجام می‌شود یا نطنز؟ گفت: هم در فردو، هم در نطنز و تحقیقات ما هم در فردو هست و هم در نطنز. از این به بعد غنی‌سازی 20درصد بدون توقف در نطنز تا راه‌اندازی امکان غنی‌سازی‌ 20درصد در سایت فردو ادامه پیدا می‌کند و وقتی که به دوبرابر تولید در سایت فردو برسیم سایت نطنز را جمع می‌کنیم و به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در واقع سایت فردو را به غنی‌سازی 20درصد اختصاص می‌دهیم. عباسی همچنین در پاسخ به این سؤال که وقتی غنی‌سازی20درصد به سایت فردو منتقل شود یعنی کل تولید اورانیوم20درصد در سایت نطنز متوقف خواهد شد؟ گفت: توجه کنید که تولید اورانیوم 20درصد در نطنز متوقف نمی‌شود تا اینکه در سایت فردو تحت نظارت آژانس اورانیوم با غنای20درصد را تولید کنیم و مطمئن بشویم که دو برابر ظرفیت فعلی تولید می‌کنیم و بعد از آن تولید اورانیوم با غنای20درصد را در نطنز متوقف می‌کنیم و با رعایت مصالح ایمنی به سایت فردو اضافه می‌کنیم.

پیوست کمیسیون ایمنی

او در پاسخ به این سؤال که آژانس اعلام کرده است که ایران باید به کمیسیون ایمنی اتمی بپیوندد، گفت: ان‌شاءالله در کنفرانسی که در 30 خرداد در ارتباط با ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای برگزار می‌شود من نظر جمهوری اسلامی را بیان می‌کنم. عباسی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با تولید صفحات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران و با اشاره به اظهارات صالحی که گفته بود صفحات سوخت تا شهریورماه در داخل تولید می‌شوند، گفت: هر کار تحقیقاتی و فنی زمان خود را نیاز دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: ما تاکنون تجربه این را نداشتیم که سوخت را به‌صورت صفحه‌ای تولید کنیم و این کار را نخستین‌بار است که انجام می‌دهیم.

آمانو در اقدامی غیرقابل توجیه که نوعی عقبگرد در مسیر حل موضوع هسته‌ای ایران است، ضمیمه گزارش قبلی‌ خود ‌درباره مطالعات ادعایی علیه ایران را در متن گزارش اخیر گنجانده بود. ایران ‌ در عین حال که به این ادعاها در قالب گزارشی 117 صفحه‌ای پاسخ داده، آنها را بی‌اساس خوانده است.

ایمنی هسته‌ای، سیاسی شده است

علی‌اصغر سلطانیه، رئیس گروه 77 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که امیدوارم پس از حادثه‌ نیروگاه فوکوشیما آقای آمانو متوجه شده باشد که حادثه‌ هسته‌ای مایه نگرانی برای همه کشورهای عضو است و نیازمند اقدامی جمعی بر مبنای همکاری بدون تبعیض و به دور از هرگونه اهداف سیاسی است. علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس اظهار داشت:

در بسیاری موارد کارشناسان ایران، حق شرکت در سمینارها یا کارگاه‌های آژانس در زمینه ایمنی هسته‌ای را نداشتند که کنفرانس بین‌المللی در ژاپن که پیش از حادثه فوکوشیما برگزار شد و نیز کنفرانسی که نشست فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تهدیدات نوظهور در امنیت سایبری تاسیسات هسته‌ای نام داشت و در 16 تا 20 ماه می سال 2011 برگزار شد، جزء آن است. دبیرخانه در پاسخ به سؤال ما مدعی شد که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دلیل خودداری از شرکت دادن کارشناسان ایرانی در این جلسات درباره ایمنی هسته‌ای بود. من به دپارتمان ایمنی هسته‌ای یادآوری کردم که حتی قطعنامه شورای امنیت که به عقیده‌ من مبنای قانونی ندارد ایمنی هسته‌ای را مستثنی قرار می‌دهد. من همه‌ کشورهای عضو را به همکاری نزدیک‌تر با هدف افزایش ایمنی هسته‌ای و تسهیل ارتقای کاربرد صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دعوت می‌کنم.

کد خبر 137188

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز