گروه سیاسی: طرحی که روسیه با ادعای لغو تحریم‌های اقتصادی ایران داده، همان گره‌ای است که سال 86 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پرونده هسته‌ای ایران انداخت و ایران در قالب گزارشی 117 صفحه‌ای این گره را باز کرد.

هیلاری کلینتون

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که به آمریکا سفر کرده، با باراک اوباما و هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا به توافق رسیده است که ایران به‌صورت مرحله‌ای و گام به گام به سؤالات آژانس در قبال لغو تحریم‌های اقتصادی‌اش پاسخ دهد. این پیشنهاد یادآور توافقنامه موسوم به مدالیته است که سال 86 میان ایران و آژانس امضا و قرار شد براساس آن آژانس تمام ابهامات خود را در 7‌محور به ایران ارائه دهد و اگر ایران به این موارد پاسخ داد و انحرافی مشاهده نشد، پرونده ایران به حالت عادی در بیاید. در آن زمان تصور آمریکایی‌ها این بود که ایران نمی‌تواند به این موارد پاسخ دهد اما ایران به تمامی این ابهامات پاسخ گفت تا در پی آن آمریکا موضوع مطالعات ادعایی را مطرح و ادعا کند که به اسناد جدیدی در یک لپ تاپ متعلق به یک مقام ایرانی دست یافته که نشان می‌دهد ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود منحرف شده است. به گزارش ایسنا، براساس طرحی که اخیرا لاوروف در دیدارش با اوباما و هیلاری کلینتون داده است، دولت ایران در چارچوب یک جدول زمانی مشخص، به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی جوانب برنامه هسته‌ای‌اش جواب خواهد داد و در هر مرحله اگر پاسخ قانع‌کننده تشخیص داده شد، تدابیر تشویقی برای تهران درنظر گرفته خواهد شد.

آنها ادعا کرده‌اند که این تدابیر تشویقی شامل لغو برخی تحریم‌ها و کاهش میزان تحریم‌هاست.

وزیر خارجه روسیه گفته است: ما پیشنهادهای‌‌مان را تنظیم کرده‌ایم و این پیشنهادها در چارچوب گروه 1+5 به آمریکا و چین ارائه شده است.این ادعا در حالی مطرح شده که کمتر از 2 ماه پیش یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ضمیمه گزارش قبلی‌ خود درباره مطالعات ادعایی علیه ایران را در متن گزارش گنجانده بود! ایران بارها این ادعاها را بی‌اساس شمرده و تاکید کرده که به این ادعاها در قالب گزارشی 117 صفحه‌ای‌پاسخ داده است.

دیروز علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی پیشنهاد روسیه مبنی بر رویکرد گام به گام برای حل موضوع هسته‌ای ایران را بازگشت به نقطه اول دانست و تصریح کرد: ایران پاسخ سؤال‌های غرب و آژانس را مدت‌ها قبل داده است. وی با بیان آنکه درطرح مدالیته به سؤالات آژانس پاسخ داده شده است، اظهار کرد: آژانس هم آن زمان به‌صورت رسمی و قطعی پاسخ‌های ایران را تایید کرد.

کد خبر 140423
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز