همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در نهادها و سازمان‌های بین المللی در وین با بیان اینکه تهران مصمم به پیگیری برنامه هسته‌ای خود است، تاکید کرد: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست وغنی سازی را تعلیق نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه این مطلب را در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز مطرح و تصریح کرد: هیچ کس جرات حمله به ایران را ندارد و هرگونه تحرک رژیم صهیونیستی با مشت آهنین ایران مواجه خواهد شد.

این شبکه تلویزیونی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان موسوم به گروه پنج به اضافه یک به صورت جداگانه به سراغ یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس به عنوان دو بازیگر اصلی موضوع هسته‌ای ایران رفته است.

یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین در این گفت و گو مدعی شد که ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران فعالیت‌هایی در حوزه تسلیحات دارد.

اما علی اصغر سلطانیه سفیر دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با رد این ادعا تصریح کرد: ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و برنامه هسته ای تهران دارای مقاصد صلح آمیز است.

سلطانیه همچنین تاکید کرد که ایران هرگز فعالیت های هسته‌ای اش از جمله غنی سازی اورانیوم را که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن اشاره شده است، تعلیق نمی‌کند.

آمانو در این گفت و گو تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به تاسیسات پارچین است.

سلطانیه نیز در پاسخ با اشاره به بازدید آژانس از تاسیسات پارچین در گذشته و بیان اینکه که ایران مشکلی با بازدید بازرسان از پارچین تا زمانی که این مساله رنگ و بوی سیاسی نگرفته بود، نداشت؛ گفت: البته ما نمی توانیم اجازه دهیم که هر کشوری هر زمان باب میلش بود درب تاسیسات هسته ای ما را بکوبد و خواهان بازدید از آنها باشد.

سلطانیه همچنین این موضوع را رد کرد که تحریم های بین المللی ایران را وادار به دادن امتیاز می کند و تصریح کرد: 'تحریم ها هیچ تاثیری ندارد و ما مصمم به پیگیری فعالیت های هسته‌ای‌مان هستیم'.

سلطانیه در خصوص احتمال حمله رژیم اشغالگر قدس به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: هیچ کس جرات حمله به ایران را ندارد'.

سفیر ایران در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونستی حمله کند پاسخ ایران چیست، تاکید کرد: یک پاسخ قوی با یک مشت آهنین در انتظار اسراییل است.

آمانو در این گفت و گو این موضوع را که گزارش هایش علیه ایران تحت تاثیر آمریکا و بر خلاف مشی محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس است رد کرد ولی در عین حال گفت که به ملاحظات و پیامدهای سیاسی در کنار ملاحظات فنی، توجه دارد.

سلطانیه نیز در ادامه با اشاره به مذاکرات آتی ایران با گروه 5+1 تاکید کرد که تهران فرصتی را برای حل و فصل موضوع در اختیار غرب گذاشته است و با اشاره به خصوصیات ایرانیان یادآور شد: 'اگر به مردم ایران بگویید که چیزی را باید انجام دهند، پاسخ آنها با صدای بلند نه  خواهد بود ولی اگر از ایرانیان خواهش کنید ، انعطاف پذیر خواهند بود.

کد خبر 164418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز