همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت. : دوران افول یکجانبه گرایی آمریکا از مدت ها قبل آغاز شده و سیاست غلط آمریکا انزوای این کشور را سرعت داده است.

jalili

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو ؛ سعید جلیلی در نشست با پژوهشگران، استادان و دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل مسکو افزود : افول دوران یکجانبه گرایی آمریکا واقعیتی است که تحلیلگران ارشد این کشور هم به آن معترف هستند .

وی ناکامی آمریکا در افغانستان ، عراق و خاورمیانه را مصادیق بارز افول قدرت نظامی ؛ سیاسی و اقتصادی این کشور اعلام کرد و گفت : امروزه دورانی بر خلاف دوره جنگ سرد و دوره یکجانبه گرایی آمریکا در حال شکل گیری است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه می توانند در آن نقش مهمی ایفاء کنند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد : امروزه الگوی موفق انقلاب اسلامی ایران در جهان در حال تکثیر است و جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته نه تنها در برابر جریان یکجانبه گرایی آمریکا مقاومت کرد بلکه در برابر آن ایستاد و در دستیابی به هدف پیشرفت هم کرد .

جلیلی گفت : ایران و روسیه با تکیه بر موقعیت ژئوپلوتیک و نقاط مشترک یکدیگر می توانند در شکل دهی نظام نوین مبتنی بر خواست ملت ها در مناسبات جهانی مکمل هم باشند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بیداری اسلامی در جهان اسلام گفت : با وقوع بیداری اسلامی حاکمان کشورهایی که متحدان آمریکا به شمار می روند از طرف ملت های خود نفی می شوند .

وی افزود : حتی در کشورهای غیر اسلامی هم هر جا که امکان ابراز عقیده و دموکراسی فراهم می شود مانند آمریکای لاتین ؛ متحدان آمریکا جایگاه خود را از دست می دهند.

دبیر شورای عالی امینت جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مزیت همکاری ایران و روسیه گفت : انرژی مهمترین مزیت همکاری میان ایران و روسیه است .

جلیلی تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در راهبرد انرژی باید به جای رقابت با هم مشارکت داشته باشند زیرا رقابت این دو کشور تنها به نفع کشورهای دیگر است .

جلیلی پیرامون موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین گفت : حل نشدن موضوع فلسطین پس از گذشت 60 سال، از مصادیقی است که ثابت می کند نظام حاکم بر مدیریت جهانی کارایی ندارد .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود : از نگاه جمهوری اسلامی ایران اشغال و تجاوز حتی با گذشت سال ها نمی تواند مشروعیت بیاورد .

وی گفت : ما معتقدیم سرزمین فلسطین متعلق به ملت آن کشور است و فلسطینیان باید اجازه بازگشت به سرزمین خود را داشته باشندو در فرآیند دموکراسی برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند .

جلیلی درباره تحولات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه موضع ایران در قبال سوریه گفت : سرنوشت کشورها باید بر اساس خواست و آرای مردم تعیین شود .

وی افزود : با زور و دخالت خارجی ناتو و بمباران و تجاوز نمی توان دموکراسی را منتقل کرد ؛ کاری که آمریکا و متحدانش در افغانستان و عراق انجام دادند .

در این نشست که با استقبال استادان و دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل مسکو روبرو شد "آناتولی تورکونوف" رئیس این دانشگاه نیز ضمن قدردانی از حضور دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه روسیه است و دو کشور روابط دیرینه دارند .

وی افزود : ایران از جایگاه ویژه ای در مناسبات روسیه برخوردار است و یکی از وظایف این دانشگاه تربیت افراد با تجربه برای ارتقای روابط دیپلماتیک با جهان از جمله ایران است .

به گفته رئیس دانشگاه روابط بین الملل مسکو ؛ میزان مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2010 بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است .

آقای جلیلی در ادامه سفر به روسیه در نشست بین المللی دبیران شورای عالی امنیت کشورهای جهان که با حضور بیش از 60 کشور در یکاترینبورگ برگزار خواهد شد شرکت می‌کند.

کد خبر 146079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز