همشهری آنلاین: نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در راس هیئتی وارد تهران شد.

 دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه به دعوت سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز گذشته وارد تهران شد. این سفر در چارچوب پیشنهاد روسیه مبنی بر مذاکرات گام به گام با ایران انجام می‌شود.

وی طی 2 روز اقامت خود در تهران علاوه بر دو دور مذاکره با همتای ایرانی خود، با مقام های عالی رتبه کشورمان نیز دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه در مورد اهداف و برنامه های این سفر نوشت: "  "نیکلای پاتروشف"دبیر شورای امنیت روسیه، در جریان بازدید خود از تهران در روز های دوشنبه و سه شنبه، مسایل مربوط به همکاری دوجانبه، اوضاع منطقه و همچنین برنامه هسته ای ایران را مورد بحث قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری روسی ، در نظر است پاتروشف در چارچوب بازدید خود با "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه و "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور ایران نیز دیدار هایی انجام دهد.

"رامین مهمان پرست" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران گفت این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر در میان مقامات دو کشور انجام شده و موضوعات مربوط به روابط دو جانبه، تحولات منطقه ا‌ی و بین‌المللی ،در دستور کار خواهد بود. احتمالا بحث‌هایی مربوط به فعالیت هسته ا‌یی صلح‌آمیز ایران نیز در این گفتگوها مطرح می‌شود.

رسانه های گروهی ایران خاطرنشان می سازند پیشنهاد حل و فصل مرحله به مرحله اوضاع در اطراف برنامه هسته ای ایران که در ماه ژوئیه توسط "سرگی لاوروف"(Sergey Lavrov) وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد موضوع مرکزی در بازدید پاتروشف از جمهوری اسلامی از جمله در جریان مذاکرات وی با جلیلی خواهد بود.

یادآورمی شود آمریکا و برخی از کشورها معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است. در رابطه با ایران 5 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که از این میان 3 قطعنامه حاوی تحریمات بعلت عدم توقف غنی سازی اورانیوم و اجازه ندادن به متخصصین آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت بازرسی تاسیسات هسته ای ایران تصویب شده اند.

گروه" 1+5 " از سال 2003 میلادی (1382) به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را که برای رژیم منع گسترش هسته ای خطرساز است ، متوقف سازد."

کد خبر 143258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز