دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: با وجود رویکرد منفی مقامات ایران نسبت به طرح موسوم به گام به گام که از سوی روس‌ها به ادعای ‌برون‌رفت از بن‌بست مذکرات هسته‌ای مطرح شد، قول‌وقرارها و رفت‌وآمدهای مقامات روس و ایران حکایت از توافقی احتمالی بر سر این طرح دارد.

علی اکبر صالحی

قرار است علی‌اکبر صالحی 26مردادماه سال‌جاری به دعوت سرگئی لاوروف به مسکو برود و 2روز قبل از این سفر نیز نیکلای پاتروشف دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه قرار است به دعوت سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به تهران بیاید.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه 22تیرماه سال‌جاری- یک روز پس از دیدار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قید شروطی برای ادامه مذاکرات- در دیداری که با باراک اوباما رئیس‌جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا داشت، از طرحی برای حل مسئله هسته‌ای ایران سخن گفت که براساس آن ایران به‌صورت تدریجی به سؤالات و نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ خواهد داد و به ازای هر پاسخی که ایران به سؤالات آژانس می‌دهد، امتیازاتی از جمله متوقف کردن برخی از تحریم‌های بین‌المللی شامل حال ایران می‌شود. پس از طرح این پیشنهاد از سوی روس‌ها که در پرونده هسته‌ای ایران همیشه سیاست «یکی به نعل و یکی به میخ» را در پیش گرفته‌اند، مقامات ایران از جمله رئیس‌جمهور و رئیس کمیسیون امنیت ملی موضعی مثبت اتخاذ نکردند.

علاءالدین بروجردی این طرح را بازگشتی به طرح مدالیته دانسته بود که براساس آن ایران پاسخ سؤال‌های غرب و آژانس را مدت‌ها قبل داده و گفته بود: بازگشت به نقطه اول نمی‌تواند راه درستی باشد اما اینکه یکبار دیگر کشورهای غربی پاسخ سؤالات آژانس را مرور کنند، به حافظه آنها کمک می‌کند تا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران پی ببرند. موضع سخت‌تر را در این باره رئیس‌جمهور در مراسم ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان در کرمان گرفت که گفت: بحث طرح گام به گام را مطرح کردند، بسیار خوب. ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گامتان را بردارید و یک برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما.

شاید به روسیه‌رفتن صالحی و به تهران‌آمدن پاتروشف مقدمه‌ای بر شناختن جزئیات بیشتر طرح باشد؛ کما اینکه آنچه درباره این طرح در اختیار مسئولان کشورمان قرار دارد، ظاهرا محدود به همان کلیاتی است که رسانه‌ها در ایام دیدار لاوروف با اوباما منتشر کردند. از همین رو هم بود که دیروز رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در این با.ره گفت که مقامات با یکدیگر تماس خواهند داشت و جزئیاتش مشخص خواهد شد. به هر صورت صالحی، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی سابق کشورمان پس از تصدی پست وزارت خارجه نخستین سفر خود را به روسیه بنا به دعوت همتای روس‌اش انجام می‌دهد. پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص دعوت وزیر خارجه روسیه از صالحی عنوان کرده بود: دعوت لاوروف در ادامه رایزنی مقامات 2کشور ایران و روسیه است.

2روز قبل از آن نیز نیکلای پاتروشف دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روسیه قرار است بنا به دعوت سعید جلیلی در تهران حضور یابد. باید دید آیا تغییر موضع در مواضع برخی مقامات کشورمان از جمله بروجردی که پس از آن سخنان اولیه‌اش اخیرا طرح گام به گام لاوروف را ‏نشانه حسن نیت روس‌ها دانسته و گفته است روسیه زمانی می‌تواند نقش یک میانجی را ایفا کند که صداقت ایران در ‏پاسخ به تمامی سؤالات و ابهامات آژانس را درنظر بگیرد و این آمدوشدهای مقامات هسته‌ای 2کشور، به معنای پذیرش پیشنهاد روس‌هاست؟

کد خبر 141969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز