همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی گفت: هر چند روابط دو کشور ایران و روسیه در این اواخر دچار افت و خیزهایی بود، اما ما بدنبال یک روسیه مقتدر و یک ایران مستقل هستیم.

علی اکبر صالحی' وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و روسیه دو همسایه بزرگ هستند ، گفت: ایران همسایه مطمئن برای روسیه است و دو کشور از دیرباز روابط خوبی با هم داشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ،صالحی شب گذشته (سه شنبه شب) در بدو ورود خود به مسکو ، در فرودگاه بین المللی این شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر چند روابط دو کشور در این اواخر دچار افت و خیزهایی بوده است، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما بدنبال یک روسیه مقتدر و یک ایران مستقل هستیم که بتوانند مکمل همدیگر در عرصه های بین المللی باشند.

وی افزود: اگر دو کشور همدیگر را به درستی دریابند، تحقق چنین چیزی امکانپذیر است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: با توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی ، ایران و روسیه به این باور رسیده اند که باید روابط خود را عمیق تر کنند و همکاری های دوجانبه را در عرصه های مختلف گسترش دهند.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که دو کشور دارند، روابط دوجانبه فعلی در حوزه های تجاری و اقتصادی قابل قبول نیست و توان دو کشور در این زمینه بیش از آن چیزی است که الان شاهدش هستیم و اگر دو کشور همدیگر را به درستی دریابند، تحقق چنین چیزی امکانپذیر است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: با توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی ، ایران و روسیه به این باور رسیده اند که باید روابط خود را عمیق تر کنند و همکاری های دوجانبه را در عرصه های مختلف گسترش دهند.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که دو کشور دارند، روابط دوجانبه فعلی در حوزه های تجاری و اقتصادی قابل قبول نیست و توان دو کشور در این زمینه بیش از آن چیزی است که الان شاهدش هستیم.

تحولات منطقه

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در خصوص تحولات منطقه ای گفت: تحولات منطقه بدون شک بر صلح و ثبات منطقه تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین روسها اعلام آمادگی کرده اند که با ایران در زمینه رصد تحولات منطقه و آینده نگری نسبت به آن ، رایزنی دائمی داشته باشند.

مسائل بین المللی

صالحی گفت: در حوزه روابط ایران و روسیه در سطح بین المللی ، موضوعات مختلفی مانند برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران و نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای قرار دارد.

وی تصریح کرد: اینها مسائلی هستند که مورد علاقه طرفین است و انشاء الله فردا بطور مفصل راجع به آنها با مقامات روس صریح صحبت می کنیم، همان طور که گفت و گو ها با دبیر شورای امنیت روسیه در تهران نیز صریح بود و طرفین از مذاکرات راضی بودند.

طرح گام به گام

وزیر امور خارجه ایران گفت: لاوروف پیشنهادی دادند که نشان از نیات روسیه برای تسریع در حل موضوع هسته ای ایران و ایجاد شکاف در بن بستی که غربیها ایجاد کرده اند، دارد.

وی با بیان اینکه ما کار خودمان را در برنامه هسته ای پیش می بریم، اظهار داشت: ما از پیشنهاد روس ها استقبال کردیم، البته هنوز از جزئیات این پیشنهاد مطلع نیستیم و قرار است در مذاکرات فردا اگر فرصتی باشد در این خصوص صحبت کنیم.

صالحی گفت: همان قدر که روس ها پیشقدم شده اند و چنین پیشنهادی را داده اند،اصل این اقدام از جانب ما مورد تائید است ، هر چند که در این مورد که جزئیات آن چیست ، تا الان پیشنهاد رسمی دریافت نکرده ایم. بنابراین امیدواریم این طلیعه خوبی برای تعمیق روابط بین ایران و روسیه باشد.

وی اظهار داشت: فکر می کنیم ایران همسایه خوب و مطمئنی برای روسیه است که دارای سیاست مستقلی است و در طول این سه دهه همواره بر مجموعه ای از اصول سیاسی خود پایبند بوده و آنها را دستخوش تحولات زمانه نکرده است، نقطه قوت ما نیز پایبندی به همان اصول است و علاقمندی خیلی از کشورها برای ورود به مذاکره با ایران در خصوص اتفاقات منطقه ای و بین المللی نیز ناشی از همین امر است.

نزدیکی مواضع ایران و روسیه و نگرانی آمریکا

صالحی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مواضع ایران و روسیه در خصوص تحولات منطقه و جهان نزدیک بوده ، گفت: همین امر باعث نگرانی های آمریکا شده است.

وی خاطرنشان کرد: لاوروف یک ماه پیش ، نامه ای به من نوشت و در آن اشاره کردند که روسیه علاقمند به مذاکره با ایران در خصوص مسائل مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی هستند و ما هم استقبال کردیم.

وی افزود: سفر به مسکو نیز در همان راستا است و باید تا فردا صبر کنیم و ببینیم که مسائل طرح شده در مذاکرات دوجانبه، رضایت طرفین را جلب می کنند یا نه؟

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در ملاقات با پاتروشف نیز ،در باره عرصه های مختلف بصورت صریح گفت و گو کردیم که مفید و رضایت بخش بود.

صالحی اظهار داشت: اساس سفر به مسکو نیز این است که بدنبال برقراری روابط پایدار و استوار با روسیه هستیم که مثل گذشته ، خیلی دستخوش افت و خیز نشود. طرفین باید توجه داشته باشند که تعهداتی که به یکدیگر می دهیم در چارچوب امکانات بوده و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد.

نیروگاه هسته ای بوشهر

صالحی در ادامه سخنان خود گفت: فعالیت ها در نیروگاه هسته ای بوشهر بخوبی پیش می رود.

وی افزود: طبق تعریفی که داریم نیروگاه راه اندازی شده است اما بر اساس تعریف دیگران ،حتما باید برق آن وارد شبکه شود که این اتفاق بزودی می افتد.

وزیر امور خارجه ایران در پایان سخنان خود گفت: بنظر من طرفین ایرانی و روس یکدیگر را خوب درک می کنند و این گام خوبی در راستای اعتماد سازی دو کشور است.

'علی اکبر صالحی' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب برای انجام دیدار دو روزه وارد مسکو شد.

وزیر خارجه ایران قرار است امروز با 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند و دو طرف در خصوص مسائل بین المللی و منطقه ای و موضوعات دوجانبه با یکدیگر مذاکره می کنند.

کد خبر 143401
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز