همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه ایران مخالفت تهران را با حضور نظامی خارجی در دریای خزر اعلام و درباره پایان تدوین رژیم حقوقی این دریاچه ابراز امیدواری کرده است. ض

علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی که به همراه همتای قزاقستانی خود، یرژان قاضی‌خانف در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، اظهار داشت، هرگونه تصمیم درباره رژیم حقوقی دریای خزر باید مورد توافق همه کشورهای ذی‌نفع باشد.

وی افزود، حجم مبادلات تجاری کنونی ایران و قزاقستان که حدود 1.2 میلیارد دلار است، با ظرفیت‌های دو کشور متناسب نیست و ابراز امیدواری کرد که این میزان به سقف 5 میلیارد دلار برسد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پروژه سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان درباره ساخت راه‌آهن گفت، این پروژه آخرین مراحل خود را طی می‌کند.

در این کنفرانس خبری هم‌چنین وزیر امور خارجه قزاقستان خاطر نشان کرد که دیدار وی با همتای ایرانی خود در ارتقاء روابط دو کشور بسیار سودمند خواهد بود.

وی افزود، ایران بازاری خوب برای گندم قزاقستان و راهی مطمئن برای انتقال این محصول به دیگر کشورهای منطقه هم‌چون عراق است.

قاضی‌خانف همچنین از تصمیم آستانه در رابطه با از بین بردن محدودیت‌های صدور ویزا برای سفر شهروندان ایرانی به قزاقستان خبر داد.

برپایه این گزارش، وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر خود به ایران با دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس، رستم قاسمی، وزیر نفت و رئیس سازمان هم‌کاری‌های اقتصادی دیدار کرد.

قزاقستان به‌علاوه داشتن ذخایر غنی انرژی، پنجمین تولید کننده گندم در جهان و رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی است.

کد خبر 148113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز