گروه سیاسی: علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه، پرملاقات‌ترین فرد هیأت همراه رئیس‌جمهور در سفر به شصت و ششمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بود.

salehi

 موضوع هسته‌ای اگرچه طی همه این سال‌ها یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در دیدارهای نیویورک بوده است ولی امسال بحث پیرامون مسائل و تحولات منطقه نیز همپای آن پی‌گرفته شد. در یک دیدار مهم در پنجشنبه، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا به صالحی اعلام کرد که به‌زودی پاسخ نامه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان را می‌دهد. صالحی 20 شهریور، از ارسال این نامه توسط جلیلی به اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد گروه 5+1 خبر داده بود.

جلیلی در این نامه تأکید کرده بود که ایران از حقوق مشروع هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آید. وی در این نامه، گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز را تنها راه‌حل موجود برای پایان دادن به اختلاف‌ها دانسته اما در عین حال اقدامات غرب را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران غیرقابل پذیرش خوانده است. اشتون در دیدارش با صالحی با تأکید بر اینکه ما حل مسئله هسته‌ای ایران را از راه‌های دیپلماتیک دنبال می‌کنیم، گفت: امیدواریم در مسیری قرار بگیریم که به حل مسائل منتهی شود.

وزیر امور خارجه در دیدار با ویلیام هیک، همتای انگلیسی خود با اشاره به تحولات جاری در منطقه، از استاندارد دوگانه و تناقضات رفتاری و سیاسی غرب در قبال این تحولات، قبل و پس از وقوع آنها انتقاد کرد. ویلیام هیک با اشاره به اینکه ایران یک کشور مهم در جهان و منطقه است و انگلیس این مسئله را محترم می‌شمارد، تاکید کرد که ما خواهان وجود مشکل دائمی در روابط دو کشور نیستیم. صالحی همچنین در دیدار با آلن ژوپه، همتای فرانسوی خود با اشاره به مواضع کشورمان درخصوص موضوع هسته‌ای به تشریح همکاری‌های کشورمان در این زمینه پرداخت و تاکید کرد که این همکاری‌ها و گام‌ها باید متقابل باشد.صالحی در دیدار با همتای هلندی خود، یوری رزنتال، تحرکات و اقدامات موهن و تحریک‌آمیز برخی افراد و جریانات در اروپا علیه اسلام و مسلمانان را مورد انتقاد قرار داد .

کد خبر 146493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز