همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و منبع الهام سیاسی برای مردم منطقه، در بسیاری از شرایط، یک کشور پیشرو برای حل مشکلات در منطقه بوده و فشار و ارعاب نمی‌تواند تغییری در سیاست و تصمیم ایران بوجود بیاورد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، طی یک سخنرانی در جمع سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مختلف سیاست خارجی کشورمان از جمله موضوع هسته‌ای و حقوق بشر و تحولات منطقه‌ای شامل بیداری اسلامی و موضوع فلسطین و مسائل بین‌المللی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم که مقامات سازمان ملل متحد و جمع کثیری از سفرا و نمایندگان دائم کشور‌ها حضور داشتند، بر نقش محوری عدالت در ساز وکار و ساختار سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نیاز سازمان ملل متحد به اصلاحات متناسب با پیشرفت‌ها و تحولات جهانی، خاطرنشان کرد: براین اساس سازمان ملل بایستی به عنوان یک ارگان بین‌الدولی در نظر گرفته شود که توسط تمام اعضای خود اداره می‌شود و سمبل آن مجمع عمومی این سازمان می‌باشد.

صالحی ضرورت ورود جدی‌تر مجمع عمومی سازمان ملل در موضوعات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در نگرانی بسیاری از کشور‌ها در مورد تمایل به افزایش قدرت شورای امنیت سازمان ملل به ضررکارکرد و قدرت مجمع عمومی این سازمان سهیم است.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در اصلاح ساختار شورای امنیت نیز، افزایش اعضای این شورا بایستی مد نظر قرار گیرد.

وی با رد رویکردهای یکجانبه در انجام اصلاحات در سازمان ملل گفت: اصلاحات بایستی در برگیرنده سه محور اصلی شامل جامع بودن، شفافیت و تاثیرگذاری باشد.

وی با اشاره به وقوع جنگ‌های اول و دوم جهانی و فجایعی نظیر هیروشیما، ناکازاکی و جنگ ویتنام که دیگران مسئول آن بودند، افزود: اما امروزه رسانه‌های اصلی غرب با تحریف واقعیت‌ها به اشاعه ادبیات ایران هراسی مشغولند و در ورای آن پیشبرد سیاست‌های استیلاطلبانه در بخش‌های مختلف جهان از جمله خاورمیانه را دنبال می‌کنند.

صالحی با اشاره به موضوع فلسطین اضافه کرد: مصیبت و فاجعه فلسطین از دلایل اصلی و عمده خشم و ناراحتی در سراسر جهان اسلام است که به خوبی قابل لمس می‌باشد و این امر در قلب درگیری در خاورمیانه قرار دارد. ما به همراه بخش عمده‌ای از جامعه بین ‌المللی از جمله کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همواره جزو حامیان اتخاذ سیاست‌هایی عادلانه و مناسب در قبال فلسطین هستیم که مبتنی بر حقوق مردم فلسطین در راستای شناسایی بوده و در عین حال مخالف اشغالگری نامشروع می‌باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر در تعدادی از کشور‌ها گفت: قیام گسترده در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا و بخشهای مختلفی از جهان غرب باید جدی گرفته شود.

وی افزود: این تحولات اعتقاد به ضرورت تغییر را مورد تاکید قرار می‌دهد و قدرتهای جهان و سازمان ملل باید به این ندا‌ها گوش فرا دهند.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و منبع الهام سیاسی برای مردم منطقه، در بسیاری از شرایط یک کشور پیشرو برای حل مشکلات در منطقه بوده و فشار و ارعاب نمی‌تواند تغییری در سیاست و تصمیم ایران بوجود بیاورد.


وی در پایان بر یافتن یک روش جامع برای تحقق اصول منشور ملل متحد بر پایه روابط صلح آمیز و دوستانه، احترام متقابل، منافع مشترک و برابری همه اعضای سازمان تاکید کرد.

 

کد خبر 147134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز