همشهری‌آنلاین: پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین شنبه (9 مهر 90) با حضور روسای مجلس و مقام‌های ارشد پارلمانی، صاحب‌ نظران برجسته مسلمان و غیرمسلمان و رهبران گروه‌های فلسطینی در تهران شروع به کار می‌کند

conference

به گزارش ایرنا، آزادی‌خواهان جهان در این فصل حساس از تاریخ که با موج بیداری اسلامی و خیزش ملت‌ها برای احقاق حقوق خویش همراه بوده است، راهکارهای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و احقاق حقوق پایمال شده آنان را مرور می‌کنند.

کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین به مدت دو روز و با شعار فلسطین، وطن فلسطینیان در محل اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود که محتوای این شعار، تصریح و تاکیدی بر این نکته است که فلسطینیان در جستجوی وطن نیستند و وطن آنها مشخص به وسعت همه فلسطین است.

زمینه سازی برای بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های رسمی و غیررسمی جهان اسلام و سایر کشورهای آزادی‌خواه جهان برای حمایت از انتفاضه و حقوق اولیه و انکارناپذیر ملت فلسطین در زمینه رفع اشغال فلسطین و بیت المقدس، بازگشت آوارگان و امکان حق تعیین سرنوشت فلسطینیان از اهداف اصلی این کنفرانس است.

در کنار ابتکار روز جهانی قدس،این کنفرانس بین‌المللی از جمله گام‌های بلندی است که جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از حقوق ملت و انتفاضه فلسطین برداشته است.

تهران همواره ابتکاراتی نظیر اقدام حضرت امام (ره) در نامگذاری ‌آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس را مطرح کرده که این فراخوان‌ها به مرزهای جمهوری اسلامی ایران محدود نبوده و با استقبال و همراهی ملت‌های مسلمان و جهانیان همراه بوده است.

میهمانان کنفرانس بین‌المللی تهران

به گفته حسین شیخ الاسلام دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین،16 رییس و هشت نایب رییس مجالس کشورهای جهان برای حضور در این کنفرانس بین‌المللی اعلام آمادگی کرده‌اند.

بر این اساس، رییس مجمع مشورتی اندونزی، روسای مجالس مالاوی، زنگبار، زیمباوه، الجزایر، لبنان،قطر، عراق،کومور، کویت، سوریه، موریتانی، پاراگوئه و روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان و لویی جرگه افغانستان به همراه هشت نایب رییس مجلس از کشورهای مختلف، آمادگی خود را برای حضور در این کنفرانس بین المللی اعلام کرده‌اند.

دبیرکنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین یادآور شده است که از بیش از هفتاد کشور در سطح رییس مجلس و هیات پارلمانی و شخصیت‌هایی از صد کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.

براساس اطلاعات دریافتی،تاکنون رییس مجلس اندونزی و رییس جمهوری پیشین تانزانیا و مدعوینی از الجزایر، بولیوی، قرقیزستان، لهستان، دانمارک و کانادا به همین منظور از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به تهران وارد شده‌اند.  اسامه النجیفی رییس مجلس عراق نیز قرار است وارد تهران شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را مکمل اجلاس بین‌المللی اخیر تهران با موضوع بیداری اسلامی خوانده و گفته است: سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس موفق و مهم تهران امید و جان جدیدی را در حرکت عظیم بیداری اسلامی در جهان اسلام دمیده است.

علاءالدین بروجردی افزود:کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین سر منشا حرکت جدیدی خواهد بود که ان‌شاءالله بتواند این مقاومت عظیم را در عرصه فلسطین استحکام بیشتری بخشد.

حسین شیخ‌الاسلام یادآور شد: در زمان برگزاری کنفرانس مادرید، جهان اسلام و عرب دچار از هم گسیختگی و آمریکا با بسیج تمام امکانات در منطقه به دنبال سرکوبی خط انتقاضه بود اما برگزاری کنفرانس تهران در آن زمان اثرگذار بود و توانست خط مقاومت را زنده نگه دارد.

وی تاکید کرد که امروز رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین موقعیت خود از زمان تشکیل تاکنون قرار گرفته است و کنفرانس تهران نیز با اهداف تعیین شده برای تشریح مواضع ضعف اسراییل برگزار خواهد شد.

کنفرانس بین‌المللی فلسطین در یک نگاه

کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در راستای اجرای قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب 19 اردیبهشت 1369 مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

این قانون ضمن اعلام حمایت و دفاع مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران از مردم ستمدیده و آواره و مبارز فلسطین تا رسیدن به حقوق حقه خویش هیات رییسه مجلس شورای اسلامی را موظف کرده است از طرق مختلف این حمایت را تعمیق و گسترش داده و در فرصت های مقتضی کنفرانس‌(ها)یی از نمایندگان کشورهای اسلامی و صاحب نظران برگزار کند.
بر این اساس، تاکنون چهار دوره کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در نقاط عطف تاریخی منطقه و فلسطین برگزار شده است.

نخستین دوره این کنفرانس بین‌المللی مهرماه 1370 مصادف با اکتبر 1991 همزمان با کنفرانس مادرید و در بزرگداشت انتفاضه اول ملت فلسطین (انتفاضه استقلال) برگزار شد.

دومین دوره برگزاری کنفرانس نیز اردیبهشت ماه 1380 مصادف با آوریل 2001 همزمان و در حمایت از انتفاضه دوم ملت فلسطین (انتفاضه الاقصی) بود.

سومین دوره کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین فروردین ماه 1385 مصادف با آوریل 2006 همزمان با اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه تخریب باب مغاربه - در بخش غربی مسجدالاقصی- و در حمایت از قدس شریف برگزار شد.

چهارمین دوره این کنفرانس نیز اسفند ماه 1387 مصادف با مارس 2009 پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه و در حمایت از ایستادگی اسطوره ای ملت و مقاومت فلسطین در برابر این تهاجم خونین و وحشیانه برگزار شد.

دبیر پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در پاسخ به سوالی درباره اهمیت مقطع زمانی برگزاری اجلاس روزهای آتی تهران نیز گفته است: کنفرانس‌های انتفاضه فلسطین همیشه در مقاطع مهم و عطف تاریخی تشکیل شده است

کد خبر 147034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز