همشهری آنلاین: رییس مجلس لبنان در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین خواستار تشکیل صندوقی که کمیسیونی برخاسته از این اجلاس آن را اداره کند، با هدف حمایت از فلسطینی‌ها شد.

نبیه بری در سخنان خود ضمن تبریک به جمهوری اسلامی ایران جهت راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اظهار داشت: این حق ایران در برخورداری از این انرژی است حال باید پرسید که چرا در این راستا به ایران فشار وارد می‌آورند و مجازات اعمال می‌کنند ولی اسرائیل که تسلیحات اتمی دارد مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد و حتی تشویق می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سازمان ملل یک بام و دو هوا عمل می‌کند، علت تمرکز این سازمان بر موضوع هسته‌یی ایران را، موضع‌گیری ایران در دفاع و حمایت از ملت فلسطین و آرمان بحق این ملت دانست.

نبیه بری با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: این رژیم سعی می‌کند قدس را یهودی‌سازی کند و در این راستا بر اساس طرح اسرائیل بزرگ کار می‌کند این در حالی است که پروژه یهودی‌سازی قدس و از بین بردن هویت اصلی آن هدف اصلی سیاست شهرک‌سازی اسرائیل است.

رییس مجلس لبنان با اشاره به تعداد شهدای فلسطین در مقاطع مختلف گفت: آمریکا نیز مسئول کارهای اسرائیل که با آتش، خون و آهن عمل می‌کند، است.

وی با بیان اینکه کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل به 20 میلیارد دلار رسیده است، به استفاده آمریکا از حق وتوی خود به نفع اسرائیل اشاره کرد و گفت: این‌ها نشان دهنده آن است که اسرائیل خواستار صلح نیست و حتی شایستگی آن را نیز ندارد.

به گفته نبیه بری، اسرائیل نمی‌تواند ادعا کند که به دنبال دموکراسی در خاورمیانه است و مصداق این امر، تحولات مثبت و دموکراتیک در منطقه است.

رییس مجلس لبنان افزود: به عنوان مثال مصری‌ها ثابت کردند که قیام آن‌ها علاوه بر سیاست داخلی، به سیاست خارجی آن‌ها مربوط می‌شود و در این راستا خواهان لغو کمپ‌دیوید شدند.

وی با بیان اینکه لبنان برای اسرائیل اولین دشمن محسوب می‌شود، به تجاوزات اسرائیل علیه لبنان و نیز مقاومت مردم این کشور در برابر اسرائیل اشاره و خاطرنشان کرد: در مساله‌ی فلسطین باید منافع ملی فلسطین را نیز مهمتر از هر چیزی تلقی کنیم. در این خصوص وحدت قوی‌ترین سلاح فلسطینی‌ها در برابر اشغال‌گری‌ است.

نبیه بری یادآور شد که روند مذاکرات به تنهایی منجر به گسترش هر چه بیشتر یهودی‌نشینی خواهد شد.

رییس مجلس لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خواهان تشکیل صندوقی در حمایت از فلسطینی‌ها هستیم، گفت: این صندوق را باید کمیسیونی برخاسته از این اجلاس اداره کند.

وی این پرسش را مطرح کرد که صندوق‌هایی که پیش از این توسط اتحادیه عرب و دیگر سازمان‌ها ایجاد شده‌اند به چه سرنوشتی دچار شده‌اند؟

نبیه بری با تاکید بر اینکه چنین صندوقی باید برای بازسازی و عمران غزه نیز توسط این کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تشکیل شود، اظهار داشت: همچنین باید از همه اعضا بخواهیم که برای اجرای مصوباتی که مربوط به تحریم اسرائیل است همکاری کنند.

رییس مجلس لبنان افزود: عرب‌ها به جای تحریم سوریه باید اسرائیل را تحریم کنند. چرا پول اعراب برای گسترش اعتراض علیه دولت سوریه خرج می‌شود در حالیکه این پول باید برای ملت فلسطین خرج شود، ‌چرا تلاش‌ها برای افزایش تشنج‌ها در سوریه به کار برده می‌شود؟ به جای آنکه تجاوز اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها نشان داده شود.

به گفته وی، این نوع عملکرد به خاطر این است که سوریه و ایران در برابر تجاوز اسرائیل ایستاده‌اند و خواهان صلح همه‌جانبه و فوری هستند.

نبیه بری افزود: این بدان معنا نیست که من ضد اصلاحات هستم بلکه معتقدم باید در سوریه اصلاحاتی انجام شود ولی این کار باید با توافق در داخل سوریه انجام شود، نه با دخالت خارجی‌ها و اعراب.

رییس مجلس لبنان ضمن آنکه خواهان به راه انداختن یک دیپلماسی پارلمانی و دولتی در سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت همیشگی از فلسطینی‌ها شد، بر ضرورت بررسی و کشف ابعاد جنایات جنگی اسرائیل تاکید کرد و افزود: دولت‌های اسلامی و عربی باید با کشورهایی که سفارت خود را به قدس منتقل کنند قطع رابطه کنند.

وی در پایان با گرامیداشت یاد امام موسی صدر، به بخشی از سخنان او در زمینه آزادسازی قدس شریف اشاره و خاطرنشان کرد: مساله امام موسی صدر یک مساله لبنانی، ایرانی و عربی است.

کد خبر 147157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز