همشهری آنلاین: نخست‌وزیر دولت قانونی فلسطین که از طریق ویدئو کنفرانس در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین سخنرانی می‌کرد، گفت: راه‌حل مسالمت‌آمیز به بن‌بست رسیده است، تنها راه‌حل، گفت‌وگوی ملی و تعیین استراتژی مشترک و اتخاذ خط مشی واحد در مبارزه است و همه گروه‌های فلسطینی باید به این استراتژی مشترک پایبند باشند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم گفت: از سرزمین مبارک فلسطین و بیت‌المقدس و سرزمین در محاصره غزه به شما درود می‌فرستم و از مسوولان ایرانی به دلیل برگزاری این اجلاس مهم آن هم در این لحظات سرنوشت‌ساز که پیش‌روی امت عربی و اسلامی است، تشکر می‌کنم.

او با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین گفت: موضع تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین به همه‌ی طرف‌های مقاومت از طریق پشتیبانی سیاسی، معنوی و مالی از حکومت شرعی و قانونی فلسطین و مقاومت است که نشان دهنده موضع اصیل ایران از پایداری ملت فلسطین است.

نخست‌وزیر دولت حماس افزود: مساله فلسطین، مساله‌ اصلی جهان اسلام و از اولویت‌های مسلمانان است. هر چند که امت اسلامی به بهار عربی و تحولات در کشورهای عربی مشهور شده است. اگرچه هر یک از کشورهای عربی و اسلامی مسائل خاص خود را دارند ولی فلسطین مساله‌ی محوری جهان اسلام است. فلسطین برای جوانان،‌ سیاستمداران و رسانه‌ها مساله‌ای عمده و اساسی است. ملت فلسطین بیش‌ترین بهره را از بیداری اسلامی می‌برد.

هنیه با اشاره به نقش و اهمیت مقاومت و پایداری ملت فلسطین در پیشبرد اهداف و آرمان‌های فلسطینیان گفت: این موضوع یک استراتژی است. برای آزادی سرزمین‌مان گزینه‌ای جز مقاومت وجود ندارد. گزینه مقاومت اثبات کرد جنبش‌های آزادی‌بخش در فلسطین، لبنان، عراق و کشورهای اشغال شده نقش عمده‌ای دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به شکست راه‌حل‌های سیاسی آمریکا و ادعای این کشور برای صلح، پس از بیست سال مشخص شد از طریق مذاکره با اسراییل و آمریکا و راه‌حل‌های سیاسی نمی‌توانیم به اهداف و آرمان‌های‌مان برسیم.

نخست‌وزیر دولت قانونی فلسطین با اشاره به جنبه‌های انسانی انتفاضه فلسطین گفت: مساله فلسطین جنبه‌های انسانی فراوانی دارد و می‌تواند به ابزاری برای وحدت کشورهای جهان و به ویژه مسلمانان در موضوع محوری فلسطین باشد. کشورهای آزادی‌خواه از مساله فلسطین حمایت می‌کنند. این موضوع نشان از وجدان بیدار این کشورها دارد.

هنیه افزود: کمک‌های کشورها در قالب کاروان آزادی نشان داد موضوع فلسطین جنبه انسانی داشته و دنیا از حقیقت این موضوع آگاه است. برای ما افتخار است که در این کنفرانس از طریق نیروهای اسلام‌گرا و ملی‌گرا حضور داریم.

او خاطرنشان کرد: تهاجم صهیونیستی به قدس شریف و سرزمین فلسطین، تهاجمی برنامه‌ریزی شده است. چهره اسلامی ـ عربی قدس از سوی رژیم اشغالگر در حال تغییر به چهره‌ای صهیونیستی ـ اسراییلی است. سران رژیم اشغالگر مانع از برگزاری نماز در مسجدالاقصی می‌شوند. بازداشت فلسطینیان و حفر تونل‌هایی در زیر مسجدالاقصی در این راستا انجام شده است.

هنیه با اعلام اعتصاب گسترده از سوی اسیران فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی گفت: برای آزادسازی اسرای فلسطینی باید تلاش کنیم. سرکوب، محاصره و بازداشت‌ها برای همه‌ی جهانیان آشکار شده است؛ اما مبارزه ملت فلسطین هم‌چنان ادامه خواهد یافت چرا که فلسطینیان بر آزادی همه خاک فلسطین از دریا تا رودخانه اصرار دارند. فلسطینیان تسلیم فشارهای اسراییلی‌ها نمی‌شوند. به مناسبت شصت و سومین سالگرد اشغال سرزمین‌های فلسطین به سمت مرزهای فلسطین اشغالی حمله کردیم و با سربازان اسراییل درگیر شدیم. با وجود هزاران اسیر، شهید و جنایات بی‌شمار دیگر که در غزه اتفاق افتاده است، پایداری مردم شکست‌ نخورده است و اسراییل نتوانسته است به اهدافش در نوار غزه برسد.

او تصریح کرد: ما به حقوق خودمان و سرزمین‌مان پایبند هستیم و از یک وجب از سرزمین خود چشم‌پوشی نمی‌کنیم. این پیمان را با خدا، ملت و ملل مسلمان بسته‌ایم. حمایت‌های کشورهای مسلمان پشتیبانی خوبی برای ماست. در هر بخش از فلسطین که آزاد شود می‌توانیم دولت تشکیل دهیم ولی حاضر نیستیم رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسیم.

وی با تاکید بر این که به وحدت و یکپارچگی ملت فلسطین پایبند هستیم، گفت: خواستار مصالحه کلیه گروه‌های فلسطینی هستیم. هم‌چنین خواستار پایان دادن به دودستگی‌ این گروه‌ها هستیم چرا که اسراییل تنها بهره‌بردار این دودستگی است. راه‌حل مسالمت‌آمیز به بن‌بست رسیده است، تنها راه‌حل، گفت‌وگوی ملی و تعیین استراتژی مشترک و خط مشی واحد در مبارزه است. باید به این استراتژی مشترک پایبند بود.

نخست‌وزیر دولت حماس با بیان این که خواهان آرامش در کشورهای عربی همسایه هستیم،‌گفت: ما در خط مقدم جبهه مبارزه با استکبار برای عزت و کرامت مسلمانان هستیم. عزت فلسطین از طریق وحدت میان فلسطینیان و همکاری ملت‌های مسلمان و عرب قابل تحقق است از این رو ما آماده مذاکره با هر کشور و هر محفلی برای بازپس‌گیری حقوق ملت فلسطین هستیم.

وی تعداد اسرای در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی را هشت هزار نفر اعلام کرد و افزود: اسرای فلسطینی که زیر شکنجه‌های فراوانی قرار دارند اعلام کرده‌اند به اعتصاب غذای خود تا آزادی‌شان ادامه خواهند داد. بیش از هشت هزار زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند. تلاش می‌کنیم به هر وسیله‌ای اسرای خود را آزاد کنیم. این اسرای قهرمان به زودی آزاد می‌شوند.

کد خبر 147307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز