چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: موفقیت حماس در تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی باعث شادی فلسطینی‌ها در نوار غزه و کرانه باختری شد و ده‌ها هزار نفر آزادی اسیران فلسطینی‌ را از زندان‌های رژیم صهیونیستی جشن گرفتند.

فلسطین

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به‌دنبال اعلام رسمی توافق حماس و رژیم صهیونیستی روز گذشته هزاران نفر از مردم در مناطق مختلف نوار غزه با به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌ها و توزیع شیرینی شادی خود را برای این دستاورد بزرگ ابراز کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها هزار نفر از شهروندان فلسطینی در پاسخ به فراخوان جنبش حماس در مقابل مسجد الخلفاء در اردوگاه جبالیا تجمع کرده و طی شعارهای خود، از جنبش مقاومت فلسطین برای پافشاری و آزادی بیش از هزار زندانی تشکر کردند. شهر غزه نیز صحنه تجمعات گسترده مردمی بود و فریادهای‌الله اکبر از بلندگوهای مساجد این شهر شنیده می‌شد.

شهرهای مختلف استان خان یونس و رفح نیز شاهد برگزاری تجمعات باشکوه و سر دادن فریادهای‌الله اکبر بود و مردم از گردان‌های شهیدعزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس خواستند که به تلاش‌های خود برای اسارت شمار بیشتری از نظامیان صهیونیستی ادامه دهد.خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سه‌شنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی از دمشق اعلام کرد که ۱۰۲۷‌اسیر فلسطینی در مقابل گلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی اسیر شده توسط این جنبش آزاد خواهند شد. به گفته رئیس دفتر سیاسی حماس، آزادی این اسرا در دو‌مرحله صورت می‌گیرد. براساس توافق صورت گرفته در مرحله اول بیش از۴۵۰‌نفر شامل زندانی‌های زن فلسطینی در هفته آینده آزاد خواهند شد و در مرحله دوم نیز بیش از۵۵۰ نفر دیگر طی 2ماه به خانه‌های خود بازخواهند گشت.

مشعل با اعلام اینکه اسیران فلسطینی از کرانه باختری، نوار غزه، سرزمین‌های اشغالی و بلندی‌های جولان هستند، گفت: این توافقنامه یک دستاورد ملی است و وحدت ملی فلسطینیان را نشان می‌دهد. این توافق نشانه آشکاری از قدرت و اراده ملت فلسطین است.به گفته خالد مشعل ۳۱۵‌نفر از اسیران آزاد شده از سوی رژیم صهیونیستی به حبس ابد محکوم شده بودند و حماس برای آزادی اسرا اولویت را به اسیرانی که بیش از ۲۰‌سال را در زندان‌های این رژیم سپری کرده بودند داده است.

این در حالی است که به گفته عزت‌الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس«احمد سعدات، دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و مروان برغوثی، دبیر جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) در مبادله اسرای فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی آزاد نمی‌شوند». کابینه رژیم صهیونیستی هم در جلسه‌ای ویژه در ساعات پایانی سه‌شنبه شب توافق تبادل اسرا را با ۲۶ رأی موافق در مقابل 3رأی مخالف تایید کرد. در سال‌های گذشته مذاکرات حماس با رژیم صهیونیستی در این رابطه با شکست مواجه شده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از این اصرار داشت که اسرائیل حاضر به پرداخت «هر بهایی» برای آزادی شالیط نیست به‌نظر می‌رسد اکنون تحت فشار افکار عمومی داخل این رژیم و فشارهای منطقه‌ای مجبور به پذیرش تبادل اسرا شده است.

اورام کوهن، رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هم روز گذشته با اذعان به شکست در برابر مقاومت فلسطین اعلام کرد که تل‌آویو چاره‌ای جز پذیرش تبادل اسرا با حماس نداشت. وی گفت:‌ ما گزینه دیگری (نه نظامی و نه هیچ گزینه‌ دیگری) به‌عنوان جایگزین گزینه تبادل اسرا نداشتیم. عوزی لانداو، یکی از وزیران رژیم صهیونیستی هم روز گذشته با خشم از این توافق آن را یک پیروزی بزرگ برای گرو‌ه‌های مقاومت فلسطینی خواند.

کد خبر 148313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز