یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

طرح پیشنهادی محمود عباس مبنی بر به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی یکی از مهم‌ترین موضوعات این دوره از نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل بود.

محمد صادق‌الحسینی

طرح ایران برای حل موضوع فلسطین مراجعه به آرای مردمی و همه پرسی از مردم فلسطین است اما آمریکا برای حمایت از اسرائیل با این طرح و هر دو طرح دیگری که منافع مردم فلسطین را تأیید کند، مخالف است. از این رو با محمد صادق‌الحسینی گفت و گو کردیم که در پی می‌آید.

  • لطفا در خصوص دلایل مخالفت ایران با طرح فلسطین 21 درصدی توضیح دهید؟

سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس حمایت از انتفاضه کاملا دلایل مخالفت ایران با طرح تقسیم فلسطین را تبیین کرده است. رهبری تاکید داشتند که هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است و طرح پذیرش دولت فلسطین، چیزی جز تن‌دادن به خواسته صهیونیست‌ها یعنی پذیرش دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین نیست. اما مخالفت آمریکا با طرح تقسیم فلسطین از زاویه‌ای دیگر است؛ به این معنا که برای آمریکا تفاوتی نمی‌کند که تشکیل دولت مستقل فلسطینی یک طرح کامل است یا نیمه، به هر حال این دولت به دلیل وابستگی و تحت فشار قرار گرفتن از سوی رژیم صهیونیستی مجبور به این اقدام است تا خدمتی به رژیم صهیونیستی کرده باشد.

  • رویکرد کدام یک از این کشورها دارای مقبولیت در میان فلسطینیان است؟

طرح محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین، اگرچه با حمایت برخی کشورها مواجه شد اما حماس و قاطبه ملت فلسطین با آن مخالف هستند و استقبال از مواضع رهبری نیز در اجلاس اخیر خود گواه همسویی ملت‌های منطقه با مواضع اصولی ایران است. از این رو به نظرمی‌رسد که محمود عباس مولفه‌های اساسی را در نظر نگرفته است و باید در نظر داشت که غرب به دنبال این است که پرونده فلسطین بسته شود؛ حال آنکه بسته شدن این پرونده به معنای تضییع حقوق فلسطینیان است.

کد خبر 147341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز