گروه سیاسی: پنجمین همایش حمایت از انتفاضه فلسطین دیروز با پیام سید حسن نصرالله، سخنرانی رئیس‌جمهور و صدور بیانیه‌ای در حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین به کار خود پایان داد.

کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین

در بیانیه این اجلاس همچنین بر اقدام مقتضی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از ورود کالاهای صهیونیستی به کشورشان تاکید شده است. اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت قانونی فلسطین دیروز طی سخنانی که از طریق ویدئو کنفرانس در پنجمین همایش حمایت از انتفاضه فلسطین پخش شد با پا فشاری بر شعار اساسی «فلسطین از نهر تا بحر؛ نه حتی یک وجب کمتر»، بر مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی تا آزادی کامل سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد؛همچنان‌که در روز اول این همایش، سخنرانان به استقبال پیشنهاد جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی برای حل قضیه فلسطین رفتند.

این پیشنهاد را رهبر معظم انقلاب در نخستین روز همایش حمایت از انتفاضه فلسطین مطرح کرده و فرمودند: براساس معارف سیاسی پذیرفته شده در افکار عمومی جهان، طرح همه‌پرسی از ملت فلسطین را، به‌عنوان راه حل موضوع فلسطین ارائه می‌کنیم.

طی 2 روز برگزاری این همایش، علاوه بر اینکه روسای مجالس دعوت شده به این اجلاس با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس کشورمان دیدار کرده و ایده‌های خود را برای حل مسئله فلسطین مطرح کردند، کمیسیون‌های پنج‌گانه هم که در حاشیه این اجلاس شکل گرفته بود، جلسات خود را ادامه دادند و ضمن تمرکز بر مسائل منطقه، راهکارهای نیل به برگزاری همه‌پرسی در فلسطین را مورد بررسی قرار دادند. کمیسیون علما و رهبران دینی به ریاست حجت‌الاسلام اختری، رئیس مجمع جهانی با موضوع «قدس» تشکیل جلسه داد و بر نقش روحانیون در ارشاد ملت‌های آزاده جهان در جهت یاری رساندن به ملت فلسطین تاکید کرد.

کمیسیون احزاب و گروه‌های سیاسی نیز به نقش احزاب و تشکل‌ها در برگزاری تجمعات، تظاهرات و سازماندهی گروه‌های علمی و تبلیغی در حمایت از مسئله فلسطین و نیز بهره‌گیری از ارتباطات بین‌المللی احزاب و تشکل‌های اصیل مردمی در حمایت از مسئله‌ فلسطین پرداختند.

کمیسیون پارلمانی پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین نیز در بیانیه‌ای 17 ماده‌ای، مسئله فلسطین را اصلی‌ترین موضوع و محور همه مسائل خاورمیانه دانست. این کمیسیون که شامل رؤسای مجالس و هیات‌های پارلمانی شرکت کننده در این کنفرانس است، در بیانیه خود برتشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین تاکید کرد. در این بیانیه همچنین اقدام ضدبشری محاصره نوار غزه و تجاوز غیرقانونی رژیم صهیونیستی به مرزهای فلسطین محکوم شد.

کمیسیون سازمان‌های مردم‌نهاد نیز موضوع آوارگان و بازگشت آنها را بررسی کرد و سرانجام کمیسیون رسانه بر نقش رسانه‌های گروهی در رفع محاصره فلسطین و غزه تشکیل جلسه داد. در دومین روز از همایش انتفاضه فلسطین، حمید فاروق رئیس مجلس سنای جمهوری پاکستان، احمد شامبی رئیس‌جمهور سابق جزایر قمر و محمد ابراهیم طاهر رئیس پارلمان سودان بر برگزاری همه‌پرسی برای حل مسئله فلسطین تاکید کردند.

نوبت بعدازظهر هم به ریاست نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان و با سخنرانی روسای مجالس افغانستان و موریتانی آغاز شد. در پایان این اجلاس نیز محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان سخنران اختتامیه حضور پیدا کرد.پنجمین اجلاس حمایت از فلسطین از روز شنبه با حضور بیش از 70 کشور دنیا در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرده بود.

مواضع شجاعانه ایران، منظومه آمریکا در منطقه را نابود کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت که آنچه در فلسطین رخ داده و رخ می‌دهد، جنایت قرن و رسوایی عصر حاضر است. سیدحسن نصرالله گفت که ما 70 سال است که با اشغالگری روبه‌رو هستیم و مقاومت می‌کنیم و کسی که 70 سال مقاومت کرده، پیروز می‌شود و باقی می‌ماند.

سیدحسن نصرالله در این بیانیه با اشاره به تحولات منطقه تصریح کرد: هر گونه پیروزی بر هر حلقه دیکتاتوریسم باید گامی باشد در جهت حفظ وحدت امت‌های اسلامی و عربی و جنبش‌های آزادیبخش و مقاومت و کشورهای مبارز و چنین مسئله‌ای در لزوم ادامه مبارزه ملی با زمان دستیابی به استقلال و آزادی کامل و سقوط قدرت‌های سرکش تجلی پیدا می‌کند.

این پیام می‌افزاید: ایران، دستاوردی بزرگ را در نابودی این منظومه دیکتاتورها صورت داد و چشم‌اندازهای جدیدی را مملو از امیدواری در مسیر رویارویی و احیای نقش امت‌های اسلامی ایفا کرد و ارزش‌های اخلاقی، سیاسی و اعتقادی انسان و قدرت آن در ساخت آینده را نشان داد. دبیرکل حزب‌الله لبنان با تشکر از رهبر، مسئولان و ملت ایران به خاطر میزبانی این کنفرانس به‌ویژه در شرایط کنونی که امت اسلامی شاهد تحولات بزرگی است گفت:

با افتخار می‌گویم جمهوری اسلامی، موضع‌گیری‌های شجاعانه، قوی و ثابتی در راستای حمایت از فلسطین و قدس اتخاذ کرده که این موضع‌گیری‌ها از موضع‌گیری‌های ایران در راستای منافع داخلی خود بیشتر بود. سیدحسن نصرالله در پیام خود تاکید کرد که مواضع شجاعانه و ثبات جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین، منظومه آمریکا در منطقه را نابود کرد.

کد خبر 147340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز