چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقدامات اسرائیل در زمینه تخریب خانه‌های فلسطینیان در اراضی اشغالی به‌منظور ساخت شهرک‌های یهودی نشین در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۰، دو برابر شده است.

فلسطین

به گزارش خبرگزاری پرس تی وی و به نقل از رویترز، ۲۰ گروه حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر، ۲۲ آذر) با انتشار بیانیه‌ای در خصوص افزایش ساخت‌وساز شهرک‌های اسرائیلی و خشونت شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان هشدار دادند.

این سازمان‌های حقوقی از گروه موسوم به گروه چهارجانبه خاورمیانه نیز خواستند که تل‌آویو را برای تغییر در سیاست‌های شهرک‌سازی و متوقف کردن تمامی تخریب‌هایی که ناقض قانون بین‌المللی است، تحت فشار قرار دهند. گروه چهارجانبه خاورمیانه از آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه تشکیل شده است.

سارا لی وینستون، مدیر دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه در این زمینه گفت: گروه چهارجانبه خاورمیانه باید گسترش مداوم ساخت‌وسازهای اسرائیل و تخریب منازل (فلسطینیان) را همان‌گونه که هست، بنامد: (یعنی) نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی که اسرائیل باید آن را متوقف کند.

در این بیانیه به آمارهای سازمان ملل که نشان می‌دهد اسرائیل در سال ۲۰۱۱ با تخریب بیش از ۵۰۰ خانه و سایر سازه‌های فلسطینیان، بیش از یک هزار فلسطینی را آواره کرده، نیز اشاره شده است؛ آماری از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش‌ترین تعداد تخریب و بی‌خانمانی را در یک سال تشکیل می‌دهد.

بر اساس این آمارها، میزان حملات شهرک‌نشینان یهودی به فلسطینیان در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۰۹ به ترتیب ۵۰ درصد و بیش از ۱۶۰ درصد افزایش داشته است. این آمار نیز از سال ۲۰۰۵ تا کنون بیش‌ترین افزایش را داشته است.

بر اساس این بیانیه، اسرائیل سال گذشته طرح‌هایی برای ساخت بیش از ۴ هزار واحد مسکونی غیرمجاز دیگر در اراضی اشغالی شرق بیت‌المقدس را به تصویب رساند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که اسرائیل روز دوشنبه (۱۲ دسامبر، ۲۱ آذر)، ساخت ۴۰ واحد مسکونی غیرمجاز و یک مزرعه در دو شهرک جدید در نزدیکی بیت لحم در مرکز کرانه باختری را به تصویب رساند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از تصمیم جدید رژیم تل‌آویو به شدت ابراز نگرانی کرده است.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا، شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده در اراضی فلسطینیان در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌خوانند.

رژیم اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۰ پس از کندسازی ۱۰ ماهه روند شهرک‌سازی، ساخت ‌و سازها در اراضی اشغالی را از سر گرفت. این امر موجب توقف مذاکرات مستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین با تل‌آویو شد.

اسرائیل، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را در جریان جنگ ۶ روزه در سال ۱۹۶۷ به اشغال درآورد. پیش از اشغال‌گری اسرائیل، فلسطینیان، شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشورشان در نظر گرفته بودند.

کد خبر 153877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز