گروه بین‌الملل: در حالی که اظهارات اخیر نیوت گینگریچ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره فلسطینی‌ها با انتقاد شدید روبه‌رو شده بود وی بار دیگر در سخنانی توهین‌آمیز فلسطینی‌ها را «تروریست» خواند.

دیپلماتیک

گینگریچ که در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشته است در مناظره با میت رامنی، رقیب خود در حزب جمهوریخواه با دفاع از اظهارات قبلی خود علیه فلسطینی‌ها مدعی شد: یک نفر باید جرات گفتن حقیقت را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گینگریچ در حالی که از سوی رامنی به خاطر اظهاراتش تحت انتقاد شدید قرار داشت، گفت: حق بازگشتی که فلسطینی‌ها ادعا می‌کنند براساس یک داستان ساختگی است. این افراد تروریست هستند و در مدرسه‌های خود تروریسم را آموزش می‌دهند.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات فکر می‌کنم اینکه رئیس‌جمهور آمریکا شهامت گفتن حقیقت را داشته باشد بسیار مفید خواهد بود. گینگریچ در این زمینه رونالد ریگان را که اتحاد جماهیر شوروی را «امپراتوری شیطان» خوانده بود نمونه خوبی دانست. میت رامنی اما با انتقاد از سخنان رقیب خود اعلام کرد که آمریکا باید بدون هیچ موضعگیری خاصی، اجازه دهد که دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد گینگریچ و رامنی برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیشتاز هستند و رقابت سختی دارند.

گینگریچ جمعه هم در جریان مبارزات انتخاباتی خود، فلسطینی‌ها را ملتی «جعلی» خوانده بود که به‌دنبال نابودی اسرائیل هستند. این نامزد جمهوریخواه در مصاحبه با کانال یهود همچنین در انتقاد از باراک‌اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش برای رفتاری یکسان با فلسطینی‌ها در کنار اسرائیلی‌ها را نادرست دانست.

وی که ادعای مورخ بودن دارد در این مصاحبه گفت: به یاد داشته باشید که فلسطین به‌عنوان کشور وجود نداشت و جزئی از امپراتوری عثمانی بود. این ادعا بیشتر توسط جناح راست افراطی در رژیم صهیونیستی برای مخالفت با طرح تاسیس کشور فلسطینی به‌منظور پایان دادن به اشغال کرانه باختری و نوار غزه به کار می‌رود. بسیاری اعتقاد دارند که گینگریچ در تلاش است با چنین اظهاراتی حمایت لابی رژیم صهیونیستی را برای پیروزی خود در انتخابات کسب کند.

انتقادهای داخلی و خارجی

اظهارات گینگریچ انتقادهای تند داخلی و جهانی را به‌دنبال داشته است. سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته اظهارات گینگریچ را «سخیف و شرم‌آور» توصیف کرده است. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین هم با «نفرت‌انگیز» خواندن این سخنان، گفت که چنین موضعگیری‌هایی تنها به افزایش چرخه خشونت کمک می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفت: این پایین‌ترین سطح فکری است که یک نفر می‌تواند به آن برسد.

نبیل ابو ردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان با انتقاد از گینگریچ اعلام کرد اظهارات وی درگیری‌های بیشتری را در خاورمیانه رقم خواهد زد. ردینه با اشاره به مکان‌های مقدس اسلامی در سرتاسر سرزمین فلسطین تاکید کرد: گینگریچ باید به مطالعه تاریخ بپردازد تا بفهمد که ملت فلسطین حتی قبل از خود ملت آمریکا وجود داشته است.کارل لوین، سناتور دمکرات آمریکا هم در بیانیه‌ای با انتقاد از اظهارات نامزد حزب جمهوریخواه اعلام کرد که این سخنان نه‌تنها راه حلی در بر ندارد بلکه مانند بنزین و کبریت است.

ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه

ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، روز گذشته هم باعث مجروح شدن شدید یک پدر و دختر فلسطینی شد. مقام‌های نظامی رژیم صهیونیستی با تایید این حمله هوایی مدعی شدند که کارخانه‌ تولید سلاح در شمال نوار غزه را هدف قرار داده‌اند. این در حالی است که این پدر و دختر با هدف قرار گرفتن خانه‌شان در همسایگی محله زیتون غزه مجروح شدند. در روزهای گذشته حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه با شهادت ده‌ها فلسطینی به‌صورت پی‌در پی ادامه داشته است.

کد خبر 153534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز