وزیر امور خارجه در پیامی به همایش ملی روابط ایران و اروپا، با انتقاد از رعایت نشدن حقوق بشر در اروپا گفت: به نقض حقوق اولیه مسلمانان در کشورهای اروپایی حساس و معترض هستیم.

وزیر امور خارجه در پیامی به همایش ملی روابط ایران و اروپا، با انتقاد از رعایت نشدن حقوق بشر در اروپا گفت: به نقض حقوق اولیه مسلمانان در کشورهای اروپایی حساس و معترض هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ؛ صالحی در این پیام تصریح کرد: از ابتدای تصدی مسئولیت در وزارت امور خارجه بر اهمیت روابط با اروپا در عین دشواری آن تاکید کرده‌ام. وی با اشاره به فراز و نشیب‌های روابط میان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران افزود: دو طرف در سال‌های گذشته اختلاف نظرهایی در موضوعاتی چون جایگاه دین در عرصه سیاست و حکومتداری، حقوق بشر، تروریسم، فلسطین و مسائل مرتبط با آن و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته‌اند، با این حال تلاش کرده‌اند روابطشان را به خاطر ضرورت پیوندهای سیاسی و امنیتی، مسائل منطقه‌ای و نیز منافع تجاری و بازرگانی متقابل حفظ کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تبلیغات منفی سال‌های اخیر اتحادیه اروپا در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این باره بارها تاکید کرده‌ایم در پی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم و تولید و کاربرد بمب هسته‌ای را حرام می‌دانیم.

صالحی تصریح کرد: اتحادیه اروپایی بهتر است به جای ساختن تصویر گمراه‌کننده و غیرواقعی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، به فکر خطر واقعی بمب‌های اتمی ذخیره شده در اروپا باشد.

وی در ادامه به تفاوت دیدگاه ایران و اروپا درباره رژیم صهیونیستی به عنوان یکی دیگر از موانع گسترش روابط دوجانبه اشاره کرد و افزود: حمایت‌های برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی موجب بی‌اعتباری اروپا در ادعای حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و گستاخ‌تر شدن رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات وحشیانه‌اش علیه مردم مظلوم فلسطین شده است.

وزیر امور خارجه همچنین درخصوص مقوله حقوق بشر، اختلاف نظر ایران و اروپا در این مقوله را ناشی از تفاوت‌های بنیادین دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های الهی و اسلامی به مقوله حقوق بشر می‌نگرد در حالی که حقوق بشر مورد نظر اتحادیه اروپایی بر پایه‌های انسانگرایانه مبتنی است.

صالحی در ادامه پیام خود افزود: کشورهای اروپایی در رعایت اصول حقوق بشری که خود مدعی آن هستند، ضعف‌ها و کاستی‌های جدی و گسترده‌ای دارند؛ به عنوان نمونه رفتار کشورهای اروپایی با مهاجران با ادعاهای آنها همخوانی ندارد یا نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های مخفی سیا در اروپا یک واقعیت آشکار است.

واژه های کلیدی خبر: وزیر امور خارجه - همایش ملی روابط ایران و اروپا - حقوق بشر - برنامه هسته‌ای -

 

کد خبر 149290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز