گروه سیاسی: در نشست خبری مشترک وزیر امورخارجه کشورمان و رئیس اقلیم کردستان عراق بر پایان موضوع پژاک و افزایش امنیت مرزها تاکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان شنبه در نشست خبری مشترک با بارزانی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران، ترکیه و اقلیم کردستان عراق در مبارزه با تروریسم و به‌خصوص پژاک و پ‌ک‌ک اظهار داشت: موضوع پژاک تقریبا خاتمه ‌یافته تلقی می‌شود و آن هم به اعتبار همکاری آقای بارزانی و اقلیم کردستان عراق است که نقش بارزی در این زمینه ایفا کردند و خوشبختانه این موضوع فیصله یافته و امیدواریم روز به روز شاهد امنیت بیشتر در مرزها باشیم.

علی‌اکبر صالحی با ذکر این نکته که با مدیریت بارزانی و دخالت و وساطت وی توانستیم موضوع پژاک را به نحو خوبی مدیریت کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر مرزهای ایران با کردستان عراق امن است.

رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست مشترک خبری در پاسخ به سؤالی درباره گروهک تروریستی پژاک خاطرنشان کرد: این مسئله خاتمه یافته و هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد و انشاءالله شاهد مرزهای امن در آینده باشیم.

مسعود بارزانی در این زمینه تصریح کرد: با موافقت ایران برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفت که دیگر این قضایا رخ ندهد. این یک پیمان است و شکستن آن کار آسانی نیست. امیدواریم این مسئله خاتمه یافته و امنیت در مرزهای مشترک برقرار باشد.

بعد از انجام عملیات‌هایی در منطقه شمال غرب کشور علیه مواضع گروهک تروریستی پ‍‍ژاک و انهدام این گروهک، چندی پیش سردار جعفری، با ارائه توضیحاتی از تاکتیک برخورد نیروهای ایران با پژاک سخن گفته بود که بعد از انجام عملیات‌های مقدماتی، پژاک به آنجایی رفت که سپاه اراده کرده بود. منظور فرمانده کل سپاه عملیات‌های سپاه علیه پژاک در منطقه شمال غرب کشور بود.

این عملیات‌ها بعد از وقفه‌ای یکماهه، پس از ماه مبارک رمضان از سر گرفته شد و بنا به تلفات سنگینی که پژاک متحمل شد، این گروهک درخواست آتش‌بس داد.

نیروی زمینی سپاه نیز در واکنش به اطلاعیه پژاک برای آتش‌بس خواستار روشن شدن محتوای این درخواست یکطرفه شده بود.

حمید احمدی، سخنگوی سپاه در عملیات شمال‌غرب هم گفته بود: خواسته ما این است که آنها ابتدا مرزهای ما را ترک کنند و در حال حاضر اعلام آتش‌بس مفهومی ندارد.

گروهک تروریستی پژاک به‌عنوان بخشی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ترکیه با حمایت مستقیم آمریکا تشکیل شده و در مرزهای ایران دست به اقدامات تروریستی می‌زند.

گفتنی است پژاک تا‌کنون جان بیش از 1200 نفر را در اقدامات تروریستی گرفته است و رهبر این گروه هم‌اکنون به راحتی در اروپا به‌رغم پذیرش اقدامات تروریستی‌اش، تردد می‌کند.

کد خبر 149779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز