همشهری آنلاین: پیش نویس قطعنامه‌ای درباره ناآرامی‌های خونین چند ماهه در یمن مورد موافقت همه 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت

خبرگزاری سوییس گزارش داد، دیپلمات‌ها پیش از نشست امروز شورای امنیت که ساعت 15 (به وقت محلی) برگزار می‌شود، گفتند این قطعنامه احتمالا به اتفاق آرا تصویب خواهد شد.

اما لحن این سند آرام تر شد تا حمایت روسیه و چین جلب شود. هر دو این کشور روز پنجم اکتبر قطعنامه سازمان ملل علیه سوریه را وتو کردند.

مخالفان در یمن از ماه ژانویه خواستار کناره گیری علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری هستند که 33 سال است در قبضه خود دارد. ده ها نفر در تیراندازی روز پنجشنبه نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان کشته شدند. با وجود میانجی گری شورای همکاری خلیج فارس، صالح از موضع خود کوتاه نمی آید.

پیش نویس قطعنامه خواستار پایان دادن به خشونت و محکوم کردن نقض حقوق بشر از سوی همه طرف‌هاست. با این حال این قطعنامه به صورت آشکار خواستار کناره گیری رییس جمهور نمی‌شود، بلکه فقط از صالح درخواست می‌کند که پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس را برای مصالحه امضا کند. این طرح پیش بینی کرده که قدرت به جانشین صالح منتقل شود.

لحن این قطعنامه از نظر دیپلماتیک مصالحه جویان است تا بتوان موافقت روسیه و چین را جلب کرد. هر دو این کشورها درخواست ها برای تغییر رژیم را رد کرده اند، زیرا نگران از دست رفتن قدرت خود در این منطقه سرشار از ذخایر نفتی هستند.

کد خبر 149028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز