جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی عبدالله صالح یمنی می‎گوید که دستگاه اطلاعاتی آمریکا از نزدیک وضع این کشور را دنبال و زیر نظر دارد.

Ian Williams

وی گفت که واشنگتن در حال بررسی حمله ماه ژوئن به کاخ ریاست جمهوری است که موجب وارد آمدن جراحات جدی به وی و مقامات یمنی شد. صالح همچنین ادعا کرد که (سرویس) اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرده است که (القاعده) با اخوان المسلمین (یمن) و مقامات نظامی قانونشکن در تماس است. منظور وی از مقامات نظامی قانونشکن مقاماتی است که به جبهه مخالفان صالح پیوسته‎اند.

شبکه پرس تی‎وی با ایان ویلیامز، از بخش تمرکز بر سیاست خارجی موسسه مطالعات سیاسی درباره آخرین تحولات یمن گفت‎وگو کرده است.

  • پرس تی‎وی: صالح در این گفت‎وگو می‎گوید در پاسخ به این سوال که آیا قدرت را انتقال خواهد داد گفت که منتظر نتایج تحقیقات و تحلیل واشنگتن است. آمریکا چه نوع تحقیقی دارد انجام می‎دهد؟

ویلیامز: من هیچ چیزی بیشتر از نظارت معمولی که در حوزه منافع‌شان انجام می‎دهند نمی‎بینم. مطمئنا فکر نمی‎کنم که آن‎ها نفع زیادی در دانستن این که چه کسی سعی کرده رئیس جمهور (یمن) را از بین ببرد داشته باشند؛ برخی در واشنگتن احتمالا افسوس می‎خوردند که ناکام مانده‎اند و یقینا افراد کمی هم فکر می‎کنند که بازگشت دوباره صالح به صنعا در هر صورت باعث پیشبرد شرایط خواهد شد؛ اکثر افراد امیدوار بودند که وی در عربستان سعودی بازنشسته شود. بازگشت صالح به یمن نوعی تلاش مذبوهانه برای قدرت به نظر می‌رسد. البته وی به صورت ضمنی می‌گوید که تنها مخالفان وی اخوان‎المسلمین و القاعده هستند تا بدین تریب حمایت آمریکا را از آن خود کند اما من فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها علاقه ویژه‌ای برای حفظ وی در قدرت داشته باشند؛ چرا که وی در حال کنار رفتن از قدرت است و آن‎ها (آمریکایی‌ها) بیشتر خواهان این هستند که از دست صالح به صورت توافقی تا به شکل پر هرج و مرج خلاص شوند. با اغتشاش، عناصری مانند القاعده و حتی مارکسیست‌های احیا شده در جنوب ممکن است فرصت مناسبی برای در دست گرفتن قدرت در یمن و یا بخش‌هایی از آن پیدا کنند و این مهم ممکن است زیرا ممکن است به عربستان نیز گسترش پیدا کند و آمریکا به هیچ وجه خواستار ایجاد بی‌ثباتی در عربستان نیست.

  • آیا این موضوع به خودی خود تاییدی بر این است که با وجود تظاهرات میلیونی در یمن، دورنمای سیاسی این کشور تنها در صورت خواست آمریکا تغییر می‌کند؟

فکر نمی‌کنم. آمریکا اکنون از نفوذ چندانی در آن‎جا برخوردار نیست. مشکل واقعی در یمن این است که در آن‎جا نیروهای متخاصم بسیاری وجود دارد و قدرت‌های خارجی مخصوصا عربستانی‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند. آخرین تلاش عمده یک کشور خارجی برای دخالت در یمن را به یاد بیاورید، هنگامی که در زمان جمال عبدالناصر، مصری‌ها حدود 60 هزار نیرو فرستادند و به شکل شرم‎آوری شکست خوردند. به همین جهت من فکر ‌نمی‌کنم دخالت خارجی در یمن حتی بیشتر از افغانستان مثمر ثمر باشد. این کشور کابوس هرکسی است که قصد دارند آن را اشغال کند.

  • با توجه به اینکه آمریکا در حال جمع آوری اطلاعات محرمانه سیاسی در یمن است، از آن‎جا که اعتراضاتی علیه دخالت خارجی در یمن وجود دارد، آیا ممکن است به احساسات ضد آمریکایی در یمن افزوده شود؟

البته؛ چرا که صالح در راستای خواست خارجی‌ها عمل می‌کند. آن‎چه وی می‌گوید، کسی را به وی نزدیک نمی‌کند. او همین دوستان معدودی که در یمن دارد را نیز از دست می‌دهد. هنگامی که در زمان جنگ عراق وی آمریکا را تحقیر کرد، مردم یمن از این موضوع خوشحال شدند. (با وجود این) یمن هزینه سنگینی برای آن پرداخت. اما از آن زمان تاکنون وی کاملا روی‎کرد خود را تغییر داده و تلاش می‌کند در راستای خوشنودی آمریکا عمل کند و به آن‌ها بگوید که آخرین سنگر آن‌ها در مقابل تروریسم است. اما آمریکایی‌‌ها می‌دانند که سلسله مراتب و درجات تفاوتی بین القاعده و احزاب مخاف با یک دیکتاتور فاسد وجود دارد.

کد خبر 147085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز