دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

محمود پیربداغی: دیکتاتور یمن، ناباورانه به صحنه بازگشت و ناظران و تحلیلگران را انگشت به‌دهان گذاشت. آیا این بازگشت، چراغ سبز و فرصت دیگری بود که قدرت‌های جهانی به علی عبدالله صالح دادند تا بلکه بتواند از پس انقلاب عظیم مردم یمن برآید و با حمایت‌های عربستان سعودی، بار دیگر سناریوی بحرین این بار در یمن تکرار شود؟

دوشنبه‌شب به مناسبت 26 سپتامبر، چهل و نهمین سالروز انقلاب 1962 در یمن شمالی سابق، علی عبدالله صالح در نخستین پیام پس از بازگشت از عربستان، نه تنها کناره‌گیری خود را از قدرت اعلام نکرد بلکه مجددا بر انتقال قدرت از طریق صندوق‌های رأی و براساس طرح شورای همکاری خلیج‌فارس تأکید کرد. وی ضمن تشکر از آمریکا و عربستان به خاطر کمک به ارتش یمن در مبارزه با نیروهای القاعده در استان أبین، انقلابیون را تروریست خواند و آنان را به همکاری با القاعده متهم کرد و از مخالفان خود خواست از طریق گفت‌وگو و مذاکره و برگزاری انتخابات زودهنگام، به اهداف خود برسند.

اما در 10 روز گذشته، صنعا شاهد خشن‌ترین صحنه‌های قتل عام مردم بی‌دفاع توسط سلاح‌های سنگین و تک‌تیراندازهای گارد ریاست‌جمهوری بود تا جایی که شبکه‌های خبری الجزیره، العربیه و بی‌بی سی از پوشش تصویری خودداری یا به حداقل اکتفا کردند. انقلابیون در تعز، عدن و اطراف صنعا (همچون نهم و أرحب) نیز هدف حملات توپخانه گارد قرار گرفتند. حداقل 180 نفر در این چندروز به شهادت رسیده‌اند. از قرار معلوم سرکوب‌های اخیر مقدمه‌ای برای بازگشت علی عبدالله صالح به یمن بود که در نیمه شب جمعه هواپیمایش در عدن به زمین نشست و با هلی‌کوپتر به صنعا منتقل شد. عکس‌العمل دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل در برابر این جنایت‌ها فقط ابراز تأسف و محکومیت بود. آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس نیز از علی عبدالله صالح خواستند تا هرچه سریع‌تر فرایند انتقال قدرت را مطابق طرح شورای همکاری، آغاز کند.اقدام‌های گارد ریاست‌جمهوری در کشتار مردم، نظاره گری جامعه جهانی بدون اراده تغییر، بازگشت علی عبدالله صالح به یمن و پیام او در سالروز 26 سپتامبر، می‌تواند پیامدهای احتمالی زیر را به همراه داشته باشد:

مصمم‌تر شدن مردم و جوانان نسبت به ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز تا سرنگونی رژیم علی عبدالله صالح و استمرار راهپیمایی‌ها در تمامی شهرها و استان‌ها کشیده شدن برخی انقلابیون به‌سوی اقدام مسلحانه علیه نظام علی عبدالله صالح، تکرار سناریوی لیبی را تداعی می‌کند با این تفاوت که در یمن اراده جهانی برای تغییر نظام وجود ندارد یا اینکه انقلابیون اهل سازش با قدرت‌های بزرگ نیستند.
مخیر کردن مخالفان (مردم، جوانان و احزاب) بین 2 انتخاب سخت: اول پذیرفتن طرح شورای همکاری خلیج‌فارس و تغییر نظام از طریق انتخابات زودهنگام و دوم سرکوب خونین همراه با سکوت جهانی
با توجه به سرکوب‌های اخیر، سناریوی بحرین برای انقلاب یمن در حال شکل‌گیری است.

همزمان با سخنرانی صالح، بخشی از مردم انقلابی (اخوانی‌ها، سلفی‌ها و مستقلین چپگرا و قوم‌گرا) در میدان التغییر صنعا مشغول برپایی جشن باشکوه مردمی به مناسبت روز 26 سپتامبر بودند. در این مراسم شبیه المپیک، مشعل انقلاب یمن توسط جوانان و فرزندان شهدای اخیر روشن شد.

کد خبر 146730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز