جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقام‌های دولتی یمن از کشته شدن رهبر شبکه القاعده در این کشور خبر دادند که درصورت تأیید ضربه مهمی به فعال‌ترین شاخه این شبکه موسوم به «القاعده در شبه جزیره عرب» به حساب می‌آید.

یمن

وزارت دفاع یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که انور العولقی، از رهبران ارشد القاعده که متولد ایالت نیومکزیکو آمریکاست در حمله نیروهای نظامی این کشور کشته شده است. در بیانیه دولت یمن اعلام شده است که در این حمله ۴ همراه العولقی هم کشته شده‌اند اما اشاره‌ای به جزئیات و نحوه عملیات نیروهای نظامی این کشور نشده است.

منابع قبیله‌ای یمن اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌اند که رهبر القاعده در این کشور به احتمال زیاد در حمله هوایی صورت گرفته در روز گذشته کشته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این حمله دو خودرو در منطقه معاریب که از پایگاه‌های مهم القاعده در یمن به حساب می‌آید هدف قرار گرفته‌اند.

این رهبر القاعده که تابعیت دوگانه آمریکایی - یمنی دارد در سال‌های گذشته تحت تعقیب نیروهای امنیتی هردو طرف بوده است. این نخستین باری نیست که وزارت دفاع یمن خبر مرگ انور العولقی را اعلام می‌کند اما این بار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم تاکید کرده‌اند که با اسناد به دست آمده کشته شدن وی را تأیید می‌کنند.

هرچند وزارت دفاع یمن مدعی کشته شدن این رهبر القاعده در حمله نیروهای نظامی این کشور شده‌ است اما به گفته منابع قبیله‌ای یمن هواپیماهای شرکت‌کننده در این عملیات آمریکایی بوده‌اند. این منابع تأکید کرده‌اند که هواپیماهای آمریکا در روزهای گذشته در حال گشتزنی مرتب در منطقه معاریب بوده‌اند. در ماه‌می‌ هم انور العولقی هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

مقام‌های نظامی آمریکا پیش از این حداقل سه بار تلاش کرده‌ بودند تا به وسیله‌ هواپیماهای بدون سرنشین این رهبر القاعده را هدف قرار دهند. در ۲۴ دسامبر سال گذشته هم مقام‌های دولت یمن از کشته شدن العولقی در یک حمله هوایی خبر دادند اما مدت کمی بعد مشخص شد وی زنده است.باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ مجوز ترور این رهبر القاعده را صادر کرده‌بود. انورالعولقی نخستین آمریکایی به حساب می‌آید که نامش در فهرست «ترور یا بازداشت» سیا قرار گرفت.

تظاهرات گسترده در یمن

با وجود ادامه اعتراض‌های مردمی، علی عبدالله صالح، دیکتاتور یمن اعلام کرده است که اگر رقبایش در انتخاباتی که طرح شورای همکاری بر آن تأکید کرده، شرکت کنند، وی قدرت را واگذار نخواهد کرد. صالح که پس از بازگشت به یمن سرکوب مردم این کشور را تشدید کرده است در گفت‌وگو با واشنگتن پست مدعی شد که جنگ داخلی و کودتا این کشور را تهدید می‌کند.

این در حالی است که گروهی از علمای طرفدار عبدالله صالح با سوءاستفاده از مسائل دینی در فتوایی مدعی شده‌اند هرگونه تظاهرات علیه رژیم صالح، حرام است. با وجود این فتوای سؤال برانگیز، تظاهرات گسترده مخالفان در شهرهای یمن روز گذشته در روزی که به نام «جمعه پیروزی» نامگذاری شده بود برگزار شد و مردم این کشور بار دیگر بر لزوم کناره‌گیری صالح از قدرت تأکید کردند.

کد خبر 147069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز