گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش شمار قربانیان یورش نیروهای امنیتی هوادار رئیس‌جمهور یمن به تظاهرات‌کنندگان در صنعا، برنده یمنی جایزه نوبل صلح 2011، به‌شدت از سکوت مجامع بین‌المللی انتقاد کرد.

 برنده جایزه صلح نوبل

به گزارش خبرگزاری رویترز، در تازه‌ترین حملات نظامیان به مردم معترض یمنی، دیروز شلیک یک خمپاره به یک ساختمان مسکونی در صنعا، باعث کشته‌شدن اعضای یک خانواده شش نفره شد. این درحالی است که در یورش نیروهای امنیتی و افراد مسلح وفادار به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن هم دست کم 7 نفر کشته و 59‌نفر دیگر زخمی شدند که بدین‌ترتیب شمار قربانیان درگیری‌ها و یورش‌های اخیر نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان طی 4 روز گذشته به 38 نفر افزایش یافت.

در تعز، شهر جنوبی ناآرام یمن نیز، تیراندازی شبانه افراد مسلح وفادار به صالح به سوی تظاهرات کنندگان، یک کشته برجای گذاشت. از سوی دیگر، برنده یمنی جایزه صلح نوبل 2011 دیروز در نیویورک، سازمان ملل را به اتخاذ موضعی برای توقف کشتارهای جاری در کشورش فراخواند. توکل کرمان و ده‌ها نفر از آمریکایی‌های یمنی تبار با شرکت در تظاهراتی در مقابل سازمان ملل در نیویورک، عدم‌اتخاذ هیچ اقدام عملی از سوی شورای امنیت علیه نظام صالح را محکوم کردند.

در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن کشتار تظاهرات‌کنندگان در 2 شهر صنعا و تعز در یمن، تاکید کرد که هرگونه توافقی برای انتقال قدرت در یمن نباید متضمن عفو علی عبدالله صالح شود. این درحالی است که براساس ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس درباره انتقال قدرت در یمن، صالح پس از کناره‌گیری، از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.روبرت کولویل سخنگوی این نهاد بین‌المللی، ضمن متهم کردن نیروهای وفادار به صالح به کشتار تظاهرات‌کنندگان، تصریح کرد که برخلاف ادعاهای دروغین دولت یمن، ده‌ها نفر از شهروندان این کشور به‌علت اقدامات خشونت بار نیروهای دولتی، کشته و زخمی شده‌اند.

کد خبر 148951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز