همشهری آنلاین: سعید جلیلی گفت: ولایت فقیه علیرغم فشارها با تمام توان در مقابل عده‌ای اندک که قصد وتو کردن رای مردم در انتخابات سال 88 را داشتند،‌ ایستاد.

سعید جلیلی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش سراسری 9 دی که در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما با حضور عزیزی معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور، صالحی رئیس سازمان بسیج اساتید و برخی از اساتید بسیجی دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، در سخنانی با اشاره به فتنه سال 88 اظهارکرد: اگر ولایت فقیه با تمام وجود در مقابل فشارها ایستاد و اجازه نداد که حق رای مردم را وتو کنند، مردم نیز در 9 دی ماه آمدند و به دشمنان ثابت کردند که مدل جمهوری اسلامی ایران ریشه دار تر از آن است که فکرش را می‌کنند.

وی با بیان اینکه 9 دی را باید در رابطه با 22 خرداد و مهم تر از آن 22 بهمن ماه مقایسه کرد، افزود: 22 بهمن مبدا یک اتفاق مهم در عصر ما بود نه از آن جهت که دیکتاتوری را سرنگون کرد بلکه اهمیت آن در این بود که یک مدل و نظریه جدید را برای مناسبات حاکم در جامعه و مناسبات بین‌الملل ارائه کرد.

وی ادامه داد: نظریه جمهوری اسلامی نظریه‌ای مبنی بر انتخاب و حرکت مردم در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی بود و این نظریه مدعی بود که هم برای مبارزه و مقاومت و هم برای پیشرفت و تعالی حرف دارد.

جلیلی با بیان اینکه فکر و اندیشه اسلامی در قالب عمل نیز ظهور و بروز پیدا کرد، تصریح کرد: سال پیروزی انقلاب اسلامی سالی بود که مدت‌ها از دوران ساخت یک نظام بین الملل بر اساس خواست قدرت‌های بزرگ که مسائل مختلفی از جمله علم را در انحصار خود گرفته بودند می‌گذشت و یکی از مسائل مهم دیگر که سعی داشتند در انحصار خود نگاه دارند انحصار در ارائه مدل برای حکومت در جامعه بود.

وی خاطر نشان کرد: در این دوران نظریه جمهوری اسلامی ایران بروز پیدا کرد که تنها در کتاب‌ها نبود و توانست خود را بر دیگران تحمیل کند و لذا طبیعی است که دشمنان اجازه تثبیت این مدل را ندهند و از همان ابتدا شاهدیم که برای مقابله با این مدل مرکزیتی شکل گرفت که این موضوع قابل انکار نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی این‌طور ادامه داد که دشمنان ابتدا فکر می‌کردند که می‌توانند با جنگ سخت در مقابل مدل جمهوری اسلامی ایران بایستند اما پس از مدتی متوجه شدند که این مدل، مدلی نیست که بتوانند با تجهیزات سخت افزاری از راه بردارند لذا در مرحله دوم تلاش کردند که با اعمال فشارهای سیاسی و روانی و تحریم‌ها جلوی آن را بگیرند ولی باز موفق نشدند.

جلیلی با بیان اینکه دشمن بعد از آن وارد جنگ نرم شد، ادامه داد: کسانی که خود به طور جدی پشتیبان دیکتاتورها بودند و سنگین ترین حمایت‌ها را از شاه جنایتکار در ایران به انجام رسانده بودند مدعی دموکراسی و حقوق بشر می‌شوند که این از طنزهای تاریخ است. آنها مفاهیمی را برای خود تعریف می‌کنند و انتظار دارند که بقیه هم بر اساس آن تعاریف عمل کنند. به طور مثال در موضوع تروریسم آنها تعریفی ارائه می‌دهند و هرکس موافق آن نباشد او را متهم به تروریست می‌کنند و در موضع حقوق بشر نیز این چنین است.

جلیلی تصریح کرد: در دهه سوم کسانی که خود از دیکتاتورها حمایت می‌کردند به بهانه جمهوریت و ادعای دموکراسی به تقابل با اندیشه دینی پرداختند. آنها می‌گفتند که جمهوریت یعنی مشارکت همگانی و در این جمهوریت رقابت نیز باید وجود داشته باشد و در این دهه با طرح چنین بحث‌هایی تقابل را ادامه دادند و اهمیت 22 خرداد 88 نیز از این جهت است.

وی با اشاره به انتخابات 22 خرداد 88 ادامه داد: 22 خرداد 88 اوج جمهوری نظام را به رخ کشید و دشمنان دیگر نمی‌توانستند مشارکت 85 درصدی مردم را در انتخابات انکار کنند. 22 خرداد نشان داد که نظام از جمهوریتی برخوردار است که در عین حال بیشترین رقابت در آن وجود دارد.

جلیلی افزود: در انتخابات 22 خرداد 88 مشارکت و رقابت به عنوان دو بال جمهوریت در کنار هم به صورت پرشور و در قالب جمهوری اسلامی شکل گرفت و مرکزیتی که سی سال به دنبال مقابله با این مدل بود از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و آخرین بهانه آن هم همین بحث جمهوریت بود و می‌خواست از این طریق نظام را به چالش بکشد اما موفق نشد.

وی با تاکید بر اینکه اوج مدل نظام اسلامی 22 خرداد بود، خاطر نشان کرد: 22 خرداد نشان داد که نظام اسلامی بر یک جمهوری قوی متکی است و این مدل نشان داد که در کنار اسلامیت و جمهوریت پیشرفت‌های بزرگی را نیز به وجود آورده است.

جلیلی با اشاره به مقطع 4 سال قبل از انتخابات 88 گفت: در این مقطع ظرفیت‌هایی بروز پیدا کرد که برای دشمن قابل تحمل نبود. در این دوره جمهوری اسلامی تعاریف جدیدی از تروریسم ارائه داد از جمله در بحث تروریسم که بر اساس آن آنها خود متهم به تروریسم می‌شوند و محور دیگر موضوع هسته‌ای بود. کسانی که خود مجرم هسته‌ای هستند جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند. آنهایی که نسل‌های جدید سلاح‌های هسته‌ای را در ضرادخانه‌های خود تولید می‌کنند و آنگاه مدعی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌شوند اما ایران در مقابل آنها تعریف جدیدی مبنی بر اینکه «سلاح هسته‌ای برای هیچ کس اما انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای همه» ارائه می‌داد.

جلیلی با اشاره به پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: دشمنان تلاش داشتند تا نظام را از درون به چالش بکشند اما 22 خرداد 88 جمهوریت نظام را در بالاترین شکل در قالب مشارکت و رقابت هر دو با هم به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: ظلم بزرگی که در این مقطع به نظام شد اینجا بود که دستاوردهای که نظام داشت و حاصل هوشمندی مردم بود این بار به چالش کشیده شد اما نه تنها از سوی قدرت‌هایی که با نظام مقابله می‌کردند بلکه از سوی برخی چهره‌ها، به غیر از این ظلم، ظلم دیگر این افراد به طرفداران کسانی بود که پیروز انتخابات نبودند.

جلیلی با بیان اینکه در مد‌ل‌های سیاسی دیگران بین ثبات سیاسی و رقابت رابطه معکوس وجود دارد، تصریح کرد: ‌در این مدل‌ها هرگاه رقابتی سیاسی شکل بگیرد ثبات سیاسی پایین می‌آید اما 22 خرداد نشان داد که نظام در اوج رقابت ثبات سیاسی را هم در خود دارد. 22 خرداد نشان داد که نه تنها جمهوریت پشتیبان نظام است بلکه ولایت فقیه بزرگترین حافظ جمهوریت است و با تمام قدرت مانع وتوی حق رای مردم می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حوادث سال 88 گفت: فتنه از اینجا شکل گرفت که این‌بار تقابل با نظام از مرکزیتی که از 30 سال قبل شکل گرفته بود، نبود بلکه همان‌هایی که در همین ساز و کار جمهوری اسلامی وجه یافته بودند صورت گرفت. فتنه نشان داد که اینها نه تنها منکر اسلام بلکه منکر جمهوریت نیز هستند و این افراد به عنوان پادوی آن مرکزیت حرکت می‌کنند.

وی افزود: این افراد با سخیف‌ترین منطق‌ها برخورد کردند و این ظلم دیگری بود که در حق دانشگاهیان و اساتید صورت گرفت. این ظلم اینگونه بود که زنی را به عنوان روشنفکرترین زن ایرانی معرفی کردند که در رسانه‌های خود آنها در پاسخ به اینکه چرا می‌گویید در انتخابات تقلب شده است گفت، من لر هستم و نمی‌شود لرها به داماد خود رای ندهند. این است بزرگترین ظلمی که به جامعه روشنفکری شده است. این خانم با همسرش در ختم کسی شرکت کرد که آن فرد زنده بود و هنوز هم زنده است. آنها کشته سازی می‌کردند من از همینجا میگویم که اگر شخصی به نام «ترانه موسوی» یا از نزدیکان او وجود دارد بیاید عنوان کرد این است که می‌گویم منطق آنها سخیف است.

جلیلی ادامه داد: طبیعی است که پس از موفقیت‌ها در جنگ‌های 22 روزه و 32 روزه شعارهای «نه غزه، نه لبنان» بشنویم چرا که دشمن متوجه شده است که ناکام مانده و این به خاطر کثرت اندیشه جمهوری اسلامی است و طبیعتی است که از امام (ره) که مبدا و مبدع این اندیشه بوده است انتقام بگیرد و به تصویر او اهانت کند.

وی با بیان اینکه مدل جمهوری اسلامی از سه رکن مردم، اندیشه اسلامی و ولایت فقیه به عنوان پیوند دهنده این دو تشکیل می‌شود ادامه داد: هر سه اینها برگرفته از عاشورا هستند و لذا طبیعی است که در روز عاشورا از اینها انتقال گرفته شود و باز طبیعی است که به اینها در روز عاشورا تودهنی زده شود. مردم در 9 دی به صحنه آمدند تا از جمهوریت، اسلامیت و ولایت دفاع کنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: امروز ظرفیتی ظهور پیدا کرده است که سه دهه از آن می‌گذرد و در دهه چهارم بیش از پیش تعالی و پیشرفت نظام را شاهد خواهیم بود. دشمنان نه تنها نتوانستند ظرفیت این مدل را بپوشانند بلکه اکنون این مدل در سرزمین‌های اسلامی دیگر نیز در حال رویش است و از دغدغه‌های آنها این است که این ظرفیت تبدیل به الگو شود.

جلیلی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس گفت: انتخابات پیش رو یکی دیگر از ظرفیت‌های بروز مدل انقلاب اسلامی است ومشارکت مردم بار دیگر نشان خواهد داد که این نظام دارای ظرفیتی بالنده و پویاست و می‌تواند الهام بخش دیگران باشد.

وی با اشاره به موضوع جنگ نرم گفت: امروز دشمنان با تمام ظرفیت وارد جنگ نرم شده‌اند که من معتقدم این یک عرصه فرصت محور برای ایران است. ورود آنها به جنگ نرم ورود به عرصه‌ای است که این عرصه مزیت نسبی ماست اگر در جنگ سرد آنها زرادخانه‌های هسته‌ای دارند زرادخانه‌های ما در جنگ نرم اندیشه و تفکر ماست.

کد خبر 155395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز