همشهری آنلاین: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به سعید جلیلی از آمادگی گروه 1+5 برای از سرگیری گفتگوها با ایران خبر داد.

 کا‌ترین اشتون در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان اعلام کرد: اگر ایران آماده تعامل جدی در بحثی معنادار باشد اعضای ۱+۵ مایلند ظرف چند هفته آینده با تهران دیدار کنند.

به گزارش ایلنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در پاسخ به پیشنهاد ماه گذشته سعید جلیلی برای شروع گفتگوها، متذکر شد که دور آخر مذاکراتی که ژانویه در استانبول برگزار شد و بی‌نتیجه پایان یافت، نباید تکرار شود.

کا‌ترین اشتون در این نامه از پیشنهاد ایران برای از سرگیری گفتگو‌ها به منظور اتخاذ گام‌های اساسی برای همکاری استقبال کرد و با این حال اظهار داشت: زمانی که می‌خواهیم برای تداوم مذاکرات اقدام کنیم بسیار مهم است که به دنبال نتایج قطعی باشیم نه تکرار تجربه استانبول. باید اطمینان یابیم زمانی که بار دیگر با یکدیگر ملاقات می‌کنیم به پیشرفت واقعی در زمینه هسته‌ای دست می‌یابیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: برای شروع چنین روندی هدف اولیه ما وارد شدن به پروسه‌ای اعتمادساز است که هدفش تسهیل مذاکرات سازنده بر مبنای رویکردی گام به گام و تدریجی است.

در این گزارش آمده است: ایران مایل به از سرگیری گفتگوهاست اما تاکید دارد که سایر کشور‌ها باید حق تهران در غنی سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند؛ موضوعی که مانع بزرگی در مسیر مذاکرات به شمار می‌رود زیرا دیپلمات‌های غربی آن را پیش شرطی غیرقابل قبول محسوب می‌کنند. در واقع آن‌ها می‌خواهند که ایران با تعلیق فعالیت غنی سازی اورانیوم موافقت کند.

کد خبر 149093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز