مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: با توجه به جنجال‌های اخیر در مورد آلودگی خیارها به ای‌کولی در اروپا، جای تعجب نیست که باز هم ژاپنی‌ها به فکر چاره‌ای برای تولید آنها با استفاده از فناوری‌های خاص خود باشند

ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک فضانورد ژاپنی قصد دارد که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به کاشت خیار بپردازد.

ساتوشی فوروکاوا، فضانورد ژاپنی قرار است چهارشنبه به همراه فضاپیمای سایوز روسیه برای ماموریتی شش ماهه به ایستگاه فضایی پرواز کرده و در میان برنامه‌های خود در آنجا به کاشت خیار در فضا بپردازد.

کاشت خیار بخشی از یک برنامه آزمایشی برای درک این مساله است که آیا فضانوردان می‌توانند غذای خود را در فضا برداشت و مصرف کنند یا خیر.

در حقیقت اگر این امر عملی شود، فضانوردان خواهند توانست از لذت غذای تازه به همراه لذت تماشای عجایب کهکشانی بهره ببرند. البته در این برنامه قرار نیست فضانوردان از این خیارها استفاده کنند و این خیارها به محض برداشت به صورت یخ‌زده درآمده و برای تحقیقات بیشتر پس از فرود در زمین به آزمایشگاه سپرده خواهند شد.

علاوه بر این، سرگئی وولکوف، فضانورد روسی نیز که در این سفر فوروکاوا را همراهی می‌کند، قرار است به کاشت گوجه‌فرنگی در فضا بپردازد. عضو سوم حاضر در سایوز، مایکل فوسوم، فضانورد کره‌ای ناسا خواهد بود.

به گفته ناسا، ابزار مورد استفاده در پرورش این گیاهان در فضا، هیدروتروپیسم یا رطوبت گرایی و بروز ژن محرک اوکسین در ریشه‌های پرورش‌یافته تحت شرایط محیط میکروگرم است.

همچنین ناسا در اطلاعیه‌ای اظهار کرد: در محیط میکروگرم، ریشه‌ها به جای رشد به سمت بالا یا پایین معمول در زمین از پایین یا در اطراف رشد می‌کند. محققان با استفاده از گیاه خیار در پی این مساله هستند که آیا واکنش آب‌گرایی( جهت‌گیری ریشه گیاه در مسیر آب) می‌تواند مسیر رشد ریشه را در محیط میکروگرم کنترل کند.

کد خبر 137084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز