حضرت امام خمینی(ره) در چهارم‌ اسفندماه سال 1358 شمسی در حکمی آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی را به مقام ریاست دیوان‌عالی کشور تعیین کردند.

  این انتصاب همزمان با استقرار پایه‌های حکومت جمهوری اسلامی و به منظور تحکیم و ترویج قوانین و مقررات اسلامی صورت گرفت.

سالروز درگذشت سید‌صدرالدین صدر

سید‌صدرالدین صدر از فقها و مراجع تقلید شیعه بود که در فقه، اصول، رجال، شعر و تفسیر از بزرگان زمان خود بود. هنگامی که رضاخان در پی متلاشی کردن حوزه علمیه بود، آیت‌الله صدر همراه یارانش آیات عظام خوانساری و حجت، تدریس و سرپرستی حوزه علمیه را بر عهده داشت و در حفظ و توسعه حوزه کوشید. آیت‌الله صدر مورد عنایت ‏خاص آیت‌الله حائری بود و علاوه بر تدریس ‏سطوح عالی، از مشاوران وی شمرده می‌شد. هنگامی که آیت‌الله بروجردی برای معالجه به تهران آمد، از وی خواست‏ به قم بیاید. پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود را به آیت‌الله بروجردی واگذار کرد و از ریاست ‏حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده‏ از آیت‌الله بروجردی بسنده کرد. او آثار علمی بسیاری از خود برجای گذاشته است. سرانجام این فقیه عالیقدر در 19ربیع الاول سال 1373قمری رحلت کرد.

آغاز حمله ارتش ناپلئون بناپارت به سرزمین شام

در پی تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت، فرمانده ارتش فرانسه حمله به سرزمین شام که متشکل از سوریه، لبنان، اردن و فلسطین بود را آغاز کرد. تهاجم ناپلئون به مصر برای ضربه زدن به انگلیس در مستعمرات این کشور بود. اما دلیل حمله ناپلئون به شام که بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می‏رفت، اعلان جنگ پادشاه عثمانی به فرانسه بود. در این حمله که در 23فوریه 1799میلادی انجام شد، اگرچه ناپلئون در ابتدا، پیروزی‏هایی به دست آورد، اما به‌دلیل حمایت انگلیس و روسیه از عثمانی و همچنین وخامت اوضاع در فرانسه، وی ناچار شد به کشورش بازگردد.

درگذشت آلفرد ژان باتیست‌لومر

آلفرد ژان باتیست‌لومر، موسیقیدان نظامی فرانسوی در سال ۱۲۴۷ هجری خورشیدی در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار به ایران آمد تا به دانشجویان بخش موسیقی دارالفنون آموزش دهد . او آهنگساز نخستین آهنگ سرود ملی ایران است، هارمونی را به موسیقی ایرانی معرفی کرد، قطعات زیادی با الهام از موسیقی ایرانی ساخت و موسیقیدانان برجسته‌ای تربیت کرد. او نخستین کسی است که کوشش‌هایی برای ثبت موسیقی سنتی ایران کرده است. لومر در 25 دی 1220 هجری شمسی در ارسورلالی فرانسه دیده به جهان گشود و در 4 اسفند 1285 هجری شمسی در تهران دیده از جهان فرو بست.

مرگ پدر صنعت چاپ

یوهان گوتنبرگ، مبتکر آلمانی و مخترع صنعت چاپ، در سال 1400 میلادی در آلمان متولد شد و مدتی بعد به استراسبورگ فرانسه رفت و به کارهای فنی و صنعتی پرداخت. گوتنبرگ پس از طرح‌ریزی‌های بسیار سرانجام در سال 1444 میلادی ماشین چاپ‌سنگی و در پی آن ماشین چاپ‌سربی را اختراع کرد و گام مهمی در انتشار علم برداشت. تا پیش از اختراع گوتنبرگ کتاب‌ها با صرف وقت فراوان و زحمت بسیار با دست نوشته و نسخه‌برداری می‌شدند و کتاب کالایی بسیار گران و در اختیار ثروتمندان بود. گوتنبرگ در نخستین کار خود انجیل را در 1282 صفحه به چاپ رساند و تحولی عظیم در صنعت نشر کتاب پدید آورد و دانش را از انحصار خارج ساخت. یوهان گوتنبرگ در 23 فوریه سال 1468 میلادی درگذشت.

کد خبر 128862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز