شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

حاج محمد اسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران ‌زاده شد.

حاج محمداسماعیل دولابی

در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به‌صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیات عظام سید محمد شریف شیرازی، شاه آبادی ، تقی بافقی ،شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمد جواد انصاری پرداخت. او درکی متفاوت و فراگیر از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی داشت و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود. از گفتارهای او کتابی موضوعی با نام «مصباح‌الهدی» و 4جلد کتاب دیگر با عنوان « طوبای محبت» و کتابی دیگر با عنوان «طوبای کربلا»که همگی مجموعه‌ای از مواعظ و جلسات وی است، به چاپ رسیده است. وی در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۱ درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه( س) در قم به خاک سپرده شد.

حمایت گسترده مردم از متحصنین مسجد دانشگاه تهران

9 بهمن ماه سال 1357 شمسی، تهران شاهد حمایت گسترده ملت قهرمان و انقلابی از تحصن‌کنندگان در مسجد دانشگاه تهران بود. موج جمعیت به طرف دانشگاه سرازیرشد و مأموران نظامی رژیم برای متفرق کردن مردم وارد عمل شدند و عده‎ای از مردم مسلمان و انقلابی را شهید و مجروح کردند. خبرگزاری‌ها اعلام کردند که زدوخوردهای این روز بعد ‌از واقعه 17شهریور خونین‌ترین رویداد تهران بوده است. درهمین روز حضرت امام‌خمینی(ره) در پاسخ به سؤالات خبرنگاران خارجی
فرمودند : ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می‎دهم .

کشف تونل زیرزمینی در مرز آمریکا - مکزیک

در 29 ژانویه 2006 اعلام کشف یک تونل زیرزمینی به طول۷۲۷ متر میان مکزیک و ایالات متحده، بسیاری را مبهوت ساخت و این سؤال را مطرح کرد که چطور ماموران امنیت ملی با این هزینه و دستگاه‌های الکترونیک نتوانسته‌اند قبلا آن را کشف کنند. خبر کشف این تونل به تفصیل از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد. ظاهرا پلیس مکزیک آن را کشف و به ماموران مرزی آمریکا گزارش کرده بود. هنوز معلوم نیست که تونل از چه زمانی دایر شده است. در این تونل ماموران چندین تن انواع مواد‌مخدر
بسته بندی شده را کشف کردند. این تونل که با سیمان و مصالح خوب ساخته شده است به چراغ، هواکش و دستگاه تخلیه آب مجهز است. تونل در عمق ۲۶ متری از سطح زمین ساخته شده است. عرض تونل یک و نیم متر است.

ملی شدن شیلات دریای خزر

در نهم بهمن سال 1331 شمسی شیلات دریای خزر ملی شد. به‌طور قطع منابع کمیاب انرژی و همچنین شیلات یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است و این مهم از دیرباز مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته‌بود. کارشناسان بخش شیلات تخمین می‌زنند که قریب به 80درصد ماهی خاویار دنیا در دریای خزر قرار دارد. مناطق جنوبی دریا و سواحل ایران با وجود جلگه‌ها و تالاب‌های متعدد و معروف بین‌المللی از جمله تالاب میانکاله و تالاب انزلی مکان بسیار مهمی برای زمستان گذرانی میلیون‌ها قطعه پرنده بومی و مهاجر کوچک و بزرگ از انواع مختلف است.

کد خبر 126846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز