سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

لویی‌بریل در چهارم ژانویه سال1809 به دنیا آمد. بریل، نابغه فرانسوی، خط خود را بر پایه اشکال مختلفی بنا کرده که از ترکیب یک تا ۶ نقطه تشکیل می‌شود.

brail

او که از همان کودکی نابینا شده بود، با بهره‌گیری از تلاش‌های پیشین، توانست خط عادی را به‌صورت برجسته بیاموزد و مانند همسالانش بخواند و بنویسد. تا زمانی که او زنده بود، خط او را معتبر نشمردند و ۳۰سال پس از مرگ او بود که اختراعش به رسمیت شناخته شد.

مرگ آلبر کامو

آلبر کامو، نویسنده و روزنامه‌ نگار، در 7 نوامبر سال 1913 میلادی در الجزایر به دنیا آمد. پدرش در جنگ جهانی اول کشته شد . کودکی کامو فقیرانه سپری شد. او خالق آثار ادبی بزرگی مانند «بیگانه» و «طاعون» است. او داستان‌های کوتاه بسیاری منتشر کرد و در عین حال به تئاتر نیز پرداخت. 2 نمایشنامه او با استقبال زیادی روبه‌رو شد.در سال۱۹۵۷ جایزهٔ نوبل ادبیات را دریافت کرد. سرانجام او چهارم ژانویه 1960 با خودرو از جاده منحرف شد و در این حادثه جان ‌ سپرد .

در گذشت آیت‌الله سیدعلی حجت

آیت‌الله سیدعلی حجت کوه‌کمره‌ای از علما و دانشمندان بزرگ بود. وی هنگام عزیمت به ایران، مورد تجلیل فوق‌العاده قرار گرفت، به‌طوری که از طرف جمعی از طلاب و بزرگان علمای نجف تا کوفه مشایعت شد. پس از ورود به تبریز مورد استقبال مردم واقع و مشغول خدمات دینی شد. سرانجام آیت‌الله سیدعلی حجت در 29محرم‌الحرام 1360قمری در تبریز فوت کرد. جنازه‌‌اش را با تجلیل فراوان از تبریز به قم منتقل کردند و پس از تشییعی باشکوه در راهروی صحن عتیق حرم حضرت معصومه(س ) مدفون شد.

تولد اسحاق نیوتن

اسحاق (‌ آیزاک‌ ) نیوتن، فیزیکدان ، ریاضیدان ، فیلسوف و کیمیاگر انگلیسی در چهارم ژانویه سال1642 میلادی به‌دنیا آمد. در 18سالگی وارد دانشگاه کمبریج شد و چون نمی‌توانست مخارج دانشگاه را بپردازد، به‌جای شهریه، به‌عنوان پیشخدمت کار می‌کرد. نیوتن 3 بار به نمایندگی مجلس انتخاب شد؛ اگر چه تنها جمله‌ای که در صحن مجلس بر زبان آورد، تقاضای بستن پنجره‌ها بود! او در سن 85‌سالگی در لندن درگذشت. پیکر وی را در کلیسای وست مینیستر به خاک سپردند. او نخستین دانشمندی بود که به این افتخار نائل آمد.

سفر مخفیانه ژنرال هایزر به تهران

ژنرال رابرت هایزر، معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا، برای مأموریتی ویژه در 14‌ دی سال1357 به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم‏گیری‏های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران، یاری کند. هایزر در کتاب خاطراتش می‏نویسد: من برای بررسی این مسئله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه؟ پس از بررسی‏، از واشنگتن دستور رسید که دولت شاپور بختیار تشکیل شود؛ در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام خواهد شد.

شورش در لندن

در4 ژانویه سال1642 میلادی شورش تاریخی لندن آغاز شد. شورشیان قصد داشتند با دفاع از مجلس در برابر شاه، قدرت شاه را محدود کنند؛ شورشی که به نوشته مورخین به جنگ داخلی منجر شد. اولیورکرامول نماینده مردمی، در این جنگ پیروز شد و
شارل اول به دست نیروهای مردمی اعدام شد.

کد خبر 124764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز