یکم دی‌ماه1290 شمسی سربازان ارتش روسیه در تبریز به بهانه کتک خوردن یک قزاق روس به کشتار بی‌رحمانه مردم دست زدند.


 آنها جنازه‌ها را با نفت و بنزین به آتش کشیدند. همچنین عده‌ای از علما را- که مردم را به قیام علیه قوای روس برانگیخته بودند- به دار آویختند.

زاد روز سردار حماسه ثامن‌الائمه

یوسف کلاهدوز از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اول دی‌ماه سال1325 در قوچان متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در آن شهر با مفاهیم اسلامی آشنایی یافت. از روزگار جوانی به مقابله علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت و پس از پیروزی انقلاب نیز با عزمی راسخ به راه خود ادامه داد. با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‌های جنگ شتافت. وی سردار حماسه ثامن‌الائمه لقب گرفت و در هفتم مهرماه1360 با همرزمانش، نامجو، فلاحی و فکوری به شهادت رسیدند.

پرتلفات‌ترین زلزله ایتالیا

زلزله شدیدی در 22دسامبر 1693میلادی در جزیره سیسیل، در جنوب ایتالیا رخ‌داد که براثر آن 3 شهر بزرگ این جزیره به کلی ویران شد و به شهرهای دیگر از جمله پالرمو، پایتخت سیسیل، خسارت زیادی واردشد. در این زلزله که پرتلفات‌ترین زلزله در تاریخ ایتالیا به شمار می‌آید، بیش از 80هزار نفر از مردم این جزیره کشته شدند.

شروع به کار رسمی بانک مرکزی کشور

بانک ملی ایران تا سال1339 شمسی که قانون بانکی و پول کشور به تصویب رسید، دارای حق انحصار نشر اسکناس بود و علاوه بر عملیات یک بانک تجارتی، وظایف بانک مرکزی کشور را نیز به عهده داشت. سرانجام در اول دی‌ماه1339 این قانون به اجرا درآمد و فعالیت‌هایی نظیر حفظ ارزش پول و تنظیم اعتبارها و حق انحصار انتشار اسکناس و پول فلزی به عهده بانک مرکزی گذاشته شد. بانک ملی نیز از این تاریخ به عنوان یک بانک صرفا تجارتی فعالیت‌اش را آغاز کرد.

خروج انگلیس و فرانسه بعد از پایان جنگ کانال سوئز

پس از حمله رژیم صهیونیستی به شبه جزیره سینا، تهاجم هوایی مشترک فرانسه و انگلیس علیه مصر نیز در اوایل نوامبر سال1956 میلادی آغاز شد که درنتیجه این حملات، بسیاری از تأسیسات کانال سوئز تخریب شد. دلیل اصلی این حملات که بعدها به جنگ کانال سوئز معروف شد، اعلام ملی‌شدن این کانال توسط جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهوری وقت مصر بود. نیروهای متجاوز سرانجام تحت فشار افکار عمومی جهان، به تصمیمات سازمان ملل گردن نهاده و عملیات نظامی علیه مصر را متوقف کردند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از روز پانزدهم نوامبر1956 در طول کانال سوئز مستقر شدند و عملیات تخلیه نیروهای مهاجم تا روز 22دسامبر همان سال ادامه یافت.

تصرف بغداد

در 22 دسامبر سال 1055میلادی نیروهای طغرل سلجوقی بغداد را تصرف کردند. طغرل بدون دست‌زدن به ترکیب دستگاه خلافت عباسی، این شهر را ضمیمه قلمرو خود اعلام کرد. بغداد که قبلا یک روستا در نزدیکی مدائن، پایتخت باستانی ایران بود در سال 761 میلادی به تصمیم ابوجعفر منصور (خلیفه عباسی) به‌صورت شهر درآمد و مرکز خلافت عباسیان شد. واژه بغداد پارسی است (به معنای هدیه خدا).

کد خبر 123671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز