مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین چین یکی از پانزده کشور پر ترافیک دنیاست که با وجود تجربه‌‌های متفاوت و متنوع در امر مدیریت ترافیک و کنترل آلاینده‌‌های زیست محیطی همچنان با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌‌کند.

ترافیک

به گزارش شهر نوشت وب سایت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که تجربه میزبانی المپیک 2008 پکن و تلاش ‌هایی که مقامات پکن برای کنترل وضعیت هوای این شهر کردند، بتواند شرایط ترافیکی و آب و و هوایی بهتری را برای چین به ارمغان بیاورد اما این برآیندها و گمان‌‌ها تا به نتیجه قطعی رسیدن همچنان در هاله‌‌ای از ابهام قرار دارد.

  • قوانین سختگیرانه رفت و آمد

پس از برگزاری المپیک پکن و بازگشت زندگی مردم این شهر به وضعیت عادی خود، مقامات دولت چین تصمیم گرفتند تا برای کاهش آلودگی هوا، قوانین مربوط به رفت و آمد خودروها را که در خیابان‌ های اصلی پایتخت وضع شده بود، عمومی‌ تر کنند و از این موضوع به عنوان الگویی برای کنترل ترافیک در سایر شهرها سود بجویند به خصوص که پکنی‌ها به بهانه میزبانی المپیک، فرهنگ تابعیت از چنین قانونی را نهادینه کرده بودند.

بسیاری از مقامات چینی بر این باورند که ممنوعیت تردد خودرو تنها راهی است که می ‌تواند این کشور را از مشکلات ناشی از آلودگی هوا نجات دهد. به همین دلیل است که قانون منع رفت و آمد با خودروهای شخصی در خیابان‌های اصلی پایتخت و سایرکلانشهرهای چین به سرعت به شهرهای کوچک تر با حجم ترافیک کمتر نیز کشیده شده است.

  • بسته‌های تشویقی

از آنجایی که معضلات ناشی از ترافیک و آلودگی ‌هوا سبب بروز مشکلات متعددی برای مردم این کشور شده است، لذا با تصویب قانون محدودیت رفت و آمد اتومبیل‌‌های شخصی، گروه‌‌های کوچک متعددی در قالب NGO در اقدامی خودجوش تصمیم گرفتند تا در برخی از مناطق که این قانون شامل حال آن نمی‌‌شد، استفاده از اتومبیل شخصی را به موارد خاص منحصر کنند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهند. این اقدام سبب شد تا دولت و شهرداری‌‌ها برای افرادی که داوطلبانه خودرو‌هایشان را در خانه بگذارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند مشوق‌ هایی در نظر بگیرد.

  • رفت‌ و آمد محدود

قوانین جدید در مورد تردد با اتومبیل‌ های شخصی در چین به خصوص در پکن رانندگان را مجبور کرده است تا بر اساس شماره‌ های درج شده روی پلاک خودروهایشان در خیابان‌ها رفت و آمد کنند. در حال حاضر در پکن و بسیاری دیگر از کلانشهرهای چین خودروها یک روز در میان و با شماره ‌گذاری‌‌های زوج و فرد در شهر تردد می ‌کنند و خودروهای قدیمی و کامیون‌ ها نیز تنها در شب حق تردد در داخل شهر را دارند. آمار نشان می‌ دهد این قوانین سبب کم شدن بیش از 800 هزار خودرو از 4/3 میلیون خودرویی که در طول شبانه روز در خیابان‌‌های پکن در تردد است، شده است.

more  پیشنهادات جدید برای طرح زوج و فرد پایتخت

  • تعطیلی‌های موقت

تا چندی پیش مشکل آلودگی هوا در چین، دولت و شهرداران این کشور را مجبور می‌کرد تا با تعطیل کردن مدارس و کارخانه ‌ها، شدت آلودگی را مهار کنند. هر روز تعطیلی در پکن سبب توقف بیش از نیمی از خودروهای این شهر و متوقف شدن تولید 30 درصد از آلاینده‌ های زیست محیطی مربوط به کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های صنعتی می‌‌شود.

  • بدون اتومبیل، بدون ترافیک

در بسیاری از نقاط جهان 22 سپتامبر (اول مهر) روز بدون اتومبیل نامیده می‌شود. چین نیز برای همسو کردن خود با چینی رسمی سه سال پیش برای نخستین بار برای مبارزه با ازدحام خیابان‌ ها و آلودگی هوا، اقدام به انجام حرکتی نمادین با عنوان روز بدون اتومبیل کرد.
 از آنجایی که 107 شهر در این اقدام نمادین شرکت کردند و نتایج رضایت ‌بخشی هم بدست آوردند، این اقدام اینک به رسمی نانوشته تبدیل شده است به طوری که از آن تاریخ به بعد برخی از شهرهای چین مانند شانگهای، ووهان، پکن و ... یک روز از ماه را به عنوان روز بدون اتومبیل اعلام می‌ کنند. در این روز از ساعت 7 صبح تا 7 بعد از ظهر هیچ کس حق ندارد با اتومبیل شخصی خود رد خیابان تردد کند و تنها دوچرخه‌ سواران، موتورسواران با مجوز تردد، تاکسی ‌ها، اتوبوس‌ ها و به طور کلی وسایل حمل و نقل عمومی امکان رفت و آمد را برای شهروندان فراهم می ‌کنند.

 آمار نشان می‌دهد تنها در شهری همچون پکن اجرای چنین طرحی سبب شده است تا بیش از یک میلیون ماشین در روز بدون اتومبیل از آمار ترافیکی آن روز کم شود.

 more  تدابیر شهرداری پکن برای کاهش ترافیک

بر اساس آمار موسسه دولتی حفاظت محیط‌ زیست چین 79 درصد آلودگی هوای شهرهای این کشور ناشی از اگزوز ماشین ‌هاست که کنترل تردد اتومبیل‌ می‌تواند سبب مهار آن شود.

کد خبر 123663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز