یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

یک روزنامه اتریشی در گزارشی از تلاش چین برای وابسته کردن بیشتر اروپا به خود برای مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا و استقبال اروپا از این سیاست پکن با توجه به بحران مالی این اتحادیه خبر داد.

چین

روزنامه دی پرسه در مطلبی در این باره نوشت: کلاوس رگلینگ رئیس آلمانی صندوق ثبات مالی اروپا در ماه‌های گذشته سفری به آسیا از جمله دیداری از پکن داشت. وی در این سفر، تبلیغاتی به منظور سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در اروپا در راستای مقابله با بحران اقتصادی انجام داد.

به گزارش دی پرسه قرار است با پولی که وی از این سفرها به دست می‌آورد در ژانویه 2011 به ایرلند در زمینه بحران مالی کمک کند. پس از آن نیز کشورهای پرتغال و اسپانیا درصورت لزوم از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد. معاون نخست وزیر چین نیز اخیرا در یک نشست تجاری بین اتحادیه اروپا و چین، آمادگی کشورش را برای کمک به کشورهای بحران زده اروپایی اعلام کرد و بلافاصله بعد از این نشست ارزش یورو نسبت به دلار افزایش یافت.

نویسنده در ادامه خاطرنشان می‌کند، البته چین هم دلایل راهبردی و هم اقتصادی برای کمک‌های خود دارد. رهبران پکن هیچ علاقه‌ای ندارند که با دومین شریک تجاری مهم خود (اروپا) دچار مشکل شوند و به این منظور چین حدود یک چهارم سرمایه‌های ارزی خود را در اروپا قرار داده است. البته پکن با این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند وابستگی سیاسی این اتحادیه به خود را افزایش داده و اروپا را در این راستا تحت فشار قرار دهد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که این موضوع تصادفی نبود که وزیر خارجه اتحادیه اروپا در نشست هفته‌گذشته این اتحادیه پایان هرچه سریع‌تر ممنوعیت صادرات تسلیحات به چین را درخواست کرد. وی در سندی که سیاست‌های خارجی آینده اروپا را در آن معرفی کرده بود به این مطلب اشاره کرد که این ممنوعیت یک مانع اصلی برای تحکیم روابط با چین در زمینه مسائل سیاسی امنیتی و سیاست خارجی است.

این تغییر روند سیاسی اروپا در برابر چین مدتی است که در واشنگتن آژیرهای خطر را به صدا درآورده است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا از تمامی سفرای آمریکا در اروپا درخواست کرد که بار دیگر موضع واشنگتن را مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی باید بر سر حرف خود در مورد ممنوعیت صدور تسلیحات به چین باشند را گوشزد کنند.این در حالی است که چند ماه پیش سفیر اسپانیا در پکن اعلام کرده بود که ما امیدواریم گفت‌وگوها برای فسخ ممنوعیت صادرات سلاح به چین شدت یابد.

کد خبر 124114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز