مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بررسی‌ های سالانه ترافیک شهرهای اروپایی حاکی از این واقعیت است که با وجود اتخاذ استراتژی ‌هایی نظیر اعمال محدودیت رفت و آمد خودروهای شخصی، زمان بندی عبور و مرور خودروهای شخصی در برخی از مناطق شهری، ایجاد تسهیلات خاص برای کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می ‌کنند

ترافیک

توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، راه‌اندازی ایستگاه‌ های دوچرخه و ... شهرهای بزرگ اروپا همچنان با معضل حجم انبوه خودروها در خیابان ‌ها و جاده‌ ها دست به گریبان هستند و مشکل ترافیک یکی از لانحل‌ترین مشکلاتی است که شهرداری‌های این شهرها با آن مواجه‌اند.

به گزارش شهر نوشت متعلق به اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران گزارش پایان سال 2010میلادی اتحادیه اروپا از وضعیت حمل و نقل در شهرهای بزرگ قاره سبز حاکی از این واقعیت است که شهر اوترخت (هلند) بدترین شهر برای رانندگی و استفاده از خودرو شخصی است؛ به خصوص که سالانه بیش از 75 ساعت از وقت رانندگان در ترافیک‌های قفل ‌شده اوتریخت تلف می‌شود.

شهر منچستر (انگلیس) نیز دومین شهری است که حجم بالای ترافیک خیابان‌هایش موجب شده تا سالانه 72 ساعت از وقت با ارزش رانندگان و مسافران به هدر رود.

این در حالی است که ترافیک شهر پاریس (فرانسه) با 70 ساعت اتلاف وقت و ترافیک شهر آینهام (آلمان) نیز با 67 ساعت هدر رفت زمانی سبب شده است تا این دو شهر در جایگاه سوم چهارم فهرست شهرهای پرترافیک اروپا قرار گیرند.

از سوی دیگر شهرهای آمستردام (هلند) و بروکسل (بلژیک) با 60 ساعت اتلاف وقت به طور مشترک عنوان پنجم این فهرست را از آن خود کرده‌اند. شهرهای ورشو (لهستان) و لندن (انگلیس) هم در زمره پرترافیک‌ترین‌ شهرها قرار دارند که راه حل‌هایی مثل ایجاد مناطق محدود عبور و مرور خودروها هم کمکی به کاهش فشار ترافیکی آنها نکرده است. در بخارست (رومانی) هم گاه برای یک مسیر هفت کیلومتری باید یک ساعت در ترافیک ماند.

  • بروکسل همیشه مسدود

البته نباید فراموش کرد که بروکسل، پایتخت بلژیک و پایتخت اتحادیه اروپا با وجود جمعیت یک میلیونی سالیان سال است که در صدر پرترافیک‌ترین شهرهای اروپایی قرار دارد و هیچ راه‌کاری هم نتوانسته است گره این دردسر بزرگ را برای مدیران شهری بروکسل باز کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بدترین ساعات رانندگی در بروکسل بین ساعت 8 تا 9 صبح روزهای دو شنبه است.

دوشنبه‌ها به عنوان نخستین روز از هفته، کمربندی‌های شهر بروکسل مملو از هزاران نفر از کارکنانی می‌شود که به سمت پایتخت دوره‌ای اتحادیه اروپا در حرکت هستند و همین موضوع سبب می‌شود تا ترافیک بسیار سنگینی قلب بروکسل را در بر بگیرد و رانندگان ساعت‌ها در ترافیک گرفتار شوند.

به غیر دوشنبه‌ها که یکی از بدترین روزهای هفته برای سفر به بروکسل است، سایر روزهای هفته نیز مشکلات ترافیکی خودش را دارد. تقریبا روزی نیست که کارمندان، کارگران و سایر اقشار جامعه بروکسل مجبور نباشند صبح‌ها برای یک مسیر هفت کیلومتری که در حالت طبیعی ده دقیقه‌ای با اتومبیل طی می‌شود یک ساعت در راه بندان معطل شوند.

  • افزایش بهای بی‌نتیجه

واقعیت است که افزایش بهای انرژی که بسیاری گمان می‌کردند سبب پایین آمدن نرخ ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی شود، تاثیر چندانی بر ترافیک‌های همه ساعته در این شهرها نگذاشته اشت. ضمن اینکه توسعه حمل و نقل عمومی هم سلامت محیط زیست را بیش از گذشته در معرض خطر قرار داده‌ است.

  • راه‌کار بدون اقبال

اگرچه شهرداری بروکسل همه توان خود را برای حل معضل ترافیک با راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه کرایه‌ای و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به کار بسته است اما این تلاش هم راه به جایی نبرده و تاثیر اندکی در حل کل معادله ترافیک بروکسل داشته است.

تقاضاهای متعدد شهرداری‌های این شهرها برای به کسب تجربیات مدیریتی که سبب شده تا بسیاری از شهرها بتوانند بر مشکل ترافیک خود غلبه کنند، موجب شده است تا اتحادیه اروپا وضع مالیات بر سوخت خودروها را به عنوان بهترین گزینه برای هدایت مردم در مشارکت با طرح‌های کاهش ترافیک شهرداری‌ها، اعلام کند.

در حال حاضر هر خودرویی که ماهانه بیش از یک تن دی‌اکسید کربن وارد محیط زیست کند باید ده یورو یا چیزی حدود 14 هزار تومان مالیات بپردازد که این میزان برای خودروهای آلوده‌کننده‌تر بیشتر خواهد بود. البته این طرح هنوز تبدیل به یک قانون فراگیر برای همه کشورهایی اروپایی نشده است و بسیاری از ملاحظات سیاسی و مقاومت افکار عمومی مانع از تصویب آن در برخی کشورها همچون فرانسه شده است.

با این وجود دولت‌ها در حمایت از تلاش شهرداری‌ها برای از بین بردن اثرات و پیامدهای ناشی از بحران ترافیک اعلام کرده‌اند که پس از آماده کردن افکار عمومی و کسب اکثریت قریب به اتفاق آراء عمومی آن را با اندکی تغییر به اجرا در خواهند آورد.

کد خبر 127573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز