دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت قصه‌گویان ایرانی و قصه‌گویی قصه‌گویان پیش‌کسوت ایرانی، برگزیدگان دوره‌های قبل کانون و قصه‌گویان خارجی صبح روز دوشنبه 27 آذر با گشایش دهمین جشنواره قصه‌گویی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره با قصه‌گویی صدیقه مرصعی و قصه‌گویی پریوستان آرساند از کشور نرو‍‍ژ گشایش یافت.

قاسم کریمی،‌ دبیر دهمین جشنواره قصه‌گویی در مراسم گشایش این جشنواره گفت: قصه‌ها تأثیر شگرفی بر افراد به جا می گذارند؛ چنانچه فردوسی با بیان قصه‌های دلنشین رستم و سهراب توده مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد. کتاب آسمانی ما مسلمانان هم با زبان قصه و تمثیل با توده مردم رو به رو می‌شود.

وی افزود: در طول 9 دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی رویکردهای متفاوتی را شاهد بودیم.

کریمی در باره سیر تحول این جشنواره گفت: هر ساله یکی از استان‌ها در ایامی که به یلدا ختم می‌شد شاهد یکی از این جشنواره‌ها بود. ایجاد شور و نشاط در این ایام، فضای خاطره‌انگیز سالیان نه چندان دور را زنده می‌کرد.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره که «جشنواره قصه‌گویی کتابخانه‌ای » نام داشت، صرفاً به منظور تقویت قصه‌گویی در مراکز آغاز شد. بیان ساده اما درست قصه‌ها مورد انتظار بود، اما بعد به تدریج سیر تکاملی طی شد، انتخاب درست قصه‌ها، توجه به قصه‌های دینی، قصه‌گویی از ضرب‌المثل‌ها، قصه‌گویی با ابزار، قصه‌گویی با زبان و لهجه محلی، قصه‌گویی از قصه‌های منظوم، حضور قصه‌گویان خارج از کانون و مواردی از این قبیل نشانگر این مسیر است.

دبیر جشنواره اظهار داشت: از این جشنواره، ابتدا جشنواره‌های استانی متولد شد و بعد جشنواره‌های منطقه‌ای رونق گرفت تا هم امکان رقابت جمع بیشتری فراهم شود و هم محل صدور مجوز قصه‌گویان برای حضور در مرحله نهایی جشنواره باشد.

وی در پایان این جشنواره را نوید بخش برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در آینده بسیار نزدیک دانست.

برگزاری کارگاه‌ قصه‌گویان نروژ و سوئد
 
کارگاه‌ قصه‌گویان نرو‍ژی و سوئدی ساعت 14 روز 28 آذر در مرکز‌ آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز سه‌شنبه 28 آذر، قصه‌گویان کردستان،‌ همدان، سیستان و بلوچستان، مازندران، ژاپن، اصفهان و خوزستان از ساعت 8 تا 9:30 در سالن آمفی‌تئاتر به قصه‌گویی خواهند پرداخت.

قصه‌گویی عاشیق‌ها، قصه‌گویی مربیان مازندران، تهران،‌ آذربایجان شرقی و ایلام نیز از ساعت 10:30 در این سالن برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، از ساعت 14 برنامه‌ها با قصه‌گویی مربیان لرستان، قصه - نمایش هندوستان، تهران و سمنان ادامه پیدا می‌کند. از ساعت 16 نیز قصه‌گویان خراسان، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی، نروژ و کردستان اجرای برنامه خواهند داشت.

در سالن آفرینش (تهران‌پارس) نیز از ساعت 8:30 صبح برنامه‌ها با اجرای قصه‌های استان‌های مرکزی،‌ کشورهای نروژ و انگلستان، خراسان و همدان آغاز می‌شود و در ساعت 10:30 با قصه‌های استان‌های مرکزی،‌ گیلان، آذربایجان غربی، کشور نروژ و کردستان ادامه پیدا می‌کند.

قصه‌گویی عاشیق‌ها، قصه‌گویی کردستان، نروژ، همدان و کشور ژاپن نیز از ساعت 14:30 تا 16 در این سالن برپاست.

بنا بر این گزارش، دهمین جشنواره قصه‌گویی از 27 تا 30 آذر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری و سالن آفرینش تهران برپاست.

قصه‌های دنیا جمع‌آوری می‌شود

نخستین کلکسیون داستان‌های کودکان در دنیا از سوی یک نویسنده زن هندی جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مانوراما جافا، نویسنده هندی که برای شرکت در دهمین جشنواره قصه‌گویی به تهران آمده ‌است، در این خصوص گفت: اینکه قصه‌ها از کجا آمده‌ و چگونه نقل می‌شوند و بخش‌هایی که مردم هر منطقه به آن اضافه کرده‌اند در این مجموعه گنجانده ‌شده ‌است. به طوری ‌که برخی داستان‌ها تنها20 نمونه از بخش‌های مختلف هند دارند.

وی افزود: افرادی از سراسر دنیا، به خصوص ایران داستان‌های زیادی را به این مجموعه اضافه‌ کرده‌اند.

مانوراما جافا که نویسنده 80 کتاب داستان کودکان و راهنمای نوشتن برای کودکان و برگزار کننده کارگاه‌هایی در این خصوص است، اظهار داشت: در کارگاهی که برای مربیان ایرانی داشتم نیز بر این نکته تأکید کردم که قصه‌گو ابتدا باید خودش را بشناسد تا اعتماد به نفس کافی برای گفتن داستان داشته باشد، بعد مخاطبانش و گروه‌های مختلف بچه‌ها را بشناسد و علایقشان را در سنین مختلف بداند و از راه‌های مختلف از جمله تمرین مقابل آیینه، بهترین شکل ارایه قصه‌ها را بیابد.

وی با اشاره به اینکه قصه‌گو باید از روش‌های مختلف برای جلب توجه بچه‌ها استفاده کند، گفت: داستان‌های کودکان باید داستان‌های شاد باشد، حتی گاهی لازم است قصه‌گو سوت بزند.

این نویسنده داستان‌های کودکان به کوتاهی زمان قصه‌گویی تأکید کرد و گفت: 15-20 جمله برای قصه بچه‌های خیلی کوچک کافی‌است و قصه‌گویی آنها نباید بیش از سه دقیقه طول بکشد. برای بچه‌های چهار سال به بالا هم 5-10 دقیقه قصه‌گویی برای هر قصه‌ کافی‌است.

وی با اشاره به اینکه داستان‌گویی غریزی است و قصه‌گو باید شانس دارا بودن این استعداد را داشته‌ باشد، اظهار داشت: اگر قصه نو، جذاب و پر از تحرک باشد، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری نسبت به قصه‌گویی جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.

مانوراما جافا گفت: داستان‌های زیادی در کشورهای مختلف دنیا هست و بسیاری از افراد تنها سراغ داستان‌های قدیمی می‌روند ولی باید داستان‌های جدید بسازیم.

وی درباره دلیل جذابیت و ماندگاری بیشتر داستان‌های کهن اظهار داشت: تغییرات توسط نویسنده‌ها به‌وجود می‌آیند. ما افراد تنبلی هستیم و برای نوشتن داستان‌های جدید تلاش نمی‌کنیم، باید داستان‌های هوشمندانه برای کودکان نوشت تا ماندگار شود.

کد خبر 11289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز