به بهانه شب یلدا و سپری شدن بلند ترین شب سال و آیین ستنی آن و البته برگزاری مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد، پایتخت قصه‌گویی ایران، با حامد علامتی، معاون وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت‌وگویی‌انجام داده‌ایم‌.

علامتی

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: قصه‌گویی از سنت‌های دیرینی است که نه‌تنها برای کودکان که حتی برای بزرگسالان هم جذاب و آموزنده است. مسئولان فرهنگی کشور هم به نقش مهم قصه‌گویی در تربیت نسل جدید واقف‌ هستند و جشنواره‌ای جذاب، پرمخاطب و متفاوت از سال‌ها پیش اجرا کرده‌اند. به بهانه شب یلدا، و سپری شدن بلند ترین شب سال و آیین ستنی آن و البته برگزاری مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد، پایتخت قصه‌گویی ایران، با حامد علامتی، معاون وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت‌وگویی‌انجام داده‌ایم‌که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

قصه‌گویی ابزاری ‌ارزان‌ اما اثرگذار | مردمی سازی قصه گویی در اولویت است | استقبال بی سابقه از جشنواره قصه گویی

‌قصه؛ ساده‌ترین، ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین

تاریخ قصه و قصه‌گویی تقریبا با تاریخ بشر برابری می‌کند و این مانایی به‌دلیل این است که قصه و قصه‌گویی یک حرکت فرهنگی اصیل است که باید روزبه‌روز بیشتر به آن بپردازیم. اینک احیای این فرهنگ یک هدف جدی برای کانون است. اگر به قصه بپردازیم تولیدات فرهنگی و هنری مختلفی می‌توانند از قصه‌ها شکل بگیرند. بنابراین وقتی روی قصه سرمایه‌گذاری کنیم درواقع پایه همه این شاخه‌ها را تقویت کرده‌ایم. همچنین قصه‌گویی عنصر و ابزار تربیتی و درعین‌حال ساده‌ترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه برای فعالیت‌های آموزشی است که اثرگذاری بالایی هم دارد.

عمومی سازی و مردمی‌سازی‌ قصه‌گویی

قصه باید مردمی شود و این شدنی است. به‌راحتی پدرها و مادرها برای بچه‌های خود قصه می‌گویند و فعال‌سازی نهادها و سازمان‌ها، جهت شکل‌گیری حرکت‌های کلان‌ بین‌دستگاهی وجود دارد تا پشتیبانی لازم را در این زمینه انجام دهند. خوشبختانه ‌ استقبال خوب و بی‌نظیر شرکت‌کنندگان در جشنواره و نمایش آن از طریق شبکه‌های تلویزیونی و همچنین پویشی که در شبکه پویا برای قصه‌گویی درنظر گرفته شد، را شاهد بودیم. همچنین در تلاش هستیم تا یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان داشته باشیم که از عید نوروز روی آنتن برود و در قالب یک برنامه ۳۰قسمتی تولید شود. معتقدیم نباید قصه‌گویی را پیچیده کنیم و باید ساده و روان آن را ارائه دهیم تا به خانواده برگردد.

از ثبت ملی‌قصه‌گویی‌تا خیز برای جهانی‌شدن

امسال ثبت ملی قصه‌گویی را در آثار ناملموس انجام دادیم که آرزوی ما بود و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، ثبت ملی شد و البته مقدمه‌ای شد تا به ثبت جهانی آن نیز فکر کنیم. درتلاش هستیم تا به نام جمهوری اسلامی ایران قصه را در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسانیم. بین‌المللی کردن این موضوع و جریان قصه‌گویی ایران و حرکت‌های بین‌المللی فرهنگی در بین ملت‌ها ازجمله اهداف ماست. کانون، ارتباطات خوبی با رایزنان فرهنگی در کشورهای دیگر دارد و یکی از موضوعاتی که در هفته‌های فرهنگی بین ۲ کشور رقم می‌زنیم، همین قصه‌گویی است. در بخش بین‌الملل این رویداد هنری از ۱۴ کشور ازجمله آرژانتین، هند، لبنان و فرانسه آثاری ارسال و داوری شده است.

با قصه لبخند بسازیم

شعار جشنواره امسال قصه‌گویی، با قصه لبخند بسازیم بود. البته هدف ما طنز و فکاهی نبوده، بلکه به‌معنای حکمت‌آموزی به‌کودکان‌همراه‌بانشاندن لبخندی بر لب‌های آنهاست. برای اینکه شاهد ارتقای‌محتوایی قصه‌ها باشیم چند رویکرد اساسی درنظر گرفتیم؛ اول نگاه و زاویه دید جدید در قصه‌گویی است. نکته بعدی امیدآفرینی‌است. الهام و ایمان‌آفرینی نیز نکته‌های بعدتر هستند تا از قبل از قصه بذر ایمان در دل بچه‌هاکاشته شود و در پایان نیز لبخند است که براساس شعار جشنواره جایزه ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته‌شده است. ‌

خانه آذری‌یزدی؛ دبیرخانه دائمی قصه‌گویی

موضوعاتی که امسال به آن پرداخته شد، شامل موضوعات قرآنی، دینی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیت‌های برجسته ایران از فردوسی تا شهید قاسم سلیمانی است. همچنین قصه‌های اراده و پیشرفت در راستای پویشی که رئیس‌جمهور مطرح کردند هم در جشنواره قصه‌گویی گنجانده شد. قصه‌های مربوط به کسب‌وکار و قصه‌های آزاد ازجمله موضوعات در این دوره بودند. همچنین یزد، پایتخت قصه و قصه‌گویی معرفی و امسال جشنواره در این شهر برگزار شد. دبیرخانه دائمی جشنواره قصه‌گویی نیز به یزد و خانه نویسنده فقید و نام‌آشنای این حوزه، مهدی آذری‌یزدی انتقال خواهد یافت.

پیام وزیر آموزش و پرورش به جشنواره قصه گویی:

با قصه، آینده کودکانمان را بسازیم

قصه‌گویی ابزاری ‌ارزان‌ اما اثرگذار | مردمی سازی قصه گویی در اولویت است | استقبال بی سابقه از جشنواره قصه گویی


رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره قصه گویی پیامی را ارسال کرد که در بخشی از آن می خوانیم: قصه زندگی هر کودک که در ذهن معصوم او ساخته می‌شود در حقیقت تصویری از آینده است که او برای خودش ترسیم می‌کند. اگر ما به کودکانمان بیاموزیم که در قصه‌هایشان امید، ایمان، خودباوری و شادی را نشان‌دهند در آینده انسان‌هایی با نشاط، بااعتمادبه‌نفس و هویتمند خواهند بود.

قصه‌گویی ابزاری ‌ارزان‌ اما اثرگذار | مردمی سازی قصه گویی در اولویت است | استقبال بی سابقه از جشنواره قصه گویی

کد خبر 817941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha