همشهری آنلاین: قصه‌گوی ژاپنی صندوقچه قصه‌گویی کشورش را به کودکان ایرانی تقدیم کرد.

به گزارش روابط عمومی کانونپرورش فکری کودکان و نوجوانان ، میکی ساکورای جعبه‌ای که ابزار قصه‌-نمایش ژاپنی است، در جشنواره قصه‌گویی به مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدیه کرد.

کیمونوی آویزان شده به دیوار کارگاه قصه‌گویی نشانی از شرق دور در این کارگاه دارد. میکی ساکورای عکس‌هایی را از شخصیت‌های قدیمی ترین قصه‌های ژاپن به شرکت کنندگان در کارگاه نشان می‌دهد و با دو پرنده انگشتی مخملی به رنگ‌های مختلف کارگاه را آغاز می‌کند: «هر یک نامی بر دو پرنده بگذارید و داستانی برایشان بسازید.»

مسن ترین قصه گوی دهمین جشنواره قصه‌گویی کانون، قصه‌گویی را هنگامی که هنوز 10 سال نداشته شروع کرده است؛ 65 سال سابقه قصه‌گویی، بازنشستگی از تلویزیون ژاپن، 35 سال کار در اجتماعات محلی، قصه‌گویی برای کودکان، بزرگسالان و پیران. اما می‌گوید از میان مخاطبانش کودکان را بیشتر دوست دارد.

حرکات میکی هنگام قصه‌گویی محدود است. همان شخصیت ژاپنی که با ادب و احترام سنتی مقابلت می‌ایستد و با صورت و صدای مهربانش قصه می‌گوید. وقتی می خواهی که هنگام مصاحبه داستانی برایت بگوید، سگی را در لانه‌اش توصیف می‌کند، بعد سگی در یک کمد، صدایش را پایین و پایین‌تر می‌آورد... سگی در یک قفسه، سگی در یک کتاب و با برق شیطنتی در چشمانش ناگهان فریاد می‌زند؛ هیو لا!!!!!

ژاپن سی هزار قصه‌گوی غیرحرفه‌ای دارد که در اجتماعات محلی فعالیت می‌کنند، بیشتر زن هستند و تنها 30 – 20 قصه‌گوی حرفه‌ای. ساکورای می‌گوید قصه‌های خانوادگی که هنگام خواب برای بچه‌ها گفته می شد، بعد از جنگ جهانی دوم ناپدید شدند. بعد از جنگ خانواده‌های هسته‌ای از میان رفت، دیگر وقت قصه‌گویی نداشتیم و تلویزیون هم به همه خانه‌ها رفته بود.

دیگر قصه‌های چندانی در یادها نمانده بود. میکی ساکورای از جمله افرادی است که با تأسیس انجمن و شبکه اینترنتی داستان‌گویان ژاپنی، شروع به قصه‌گویی برای بچه‌ها کرد. میکی 73 ساله 150 قصه در حافظه‌اش دارد؛ شامل داستان‌های قدیمی، مدرن، غربی و شرقی. خودش هم گاهی داستان‌های کوتاهی می‌نویسد.

داستان‌های میکی پر از آواهای هارمونیک است و همچون بیشتر داستان‌ها و شعرهای ژاپنی از طبیعت الهام گرفته است. او گاهی برای دانشجویان برخی رشته‌های دانشگاه‌ها و ساکنان خانه سالمندان هم قصه می‌گوید. ساکورای معتقد است که قصه‌گویی موجب آرامش ذهن سالمندان می‌شود، حتی کسانی که در آستانه مرگ هستند، نیاز به آرامش و شادی دارند.

انجمنی که ساکورای در سال 1999 تأسیس کرده، 450 عضو دارد. آنها در قصه‌گویی‌ها، برقراری ارتباط چهره به چهره با کودکان را مورد تأکید قرار می‌دهند و بیش از هر چیز شاد کردن کودکان را مد نظر دارند.

کد خبر 11624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز