گروه ادب و هنر: نخستین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان با موضوع «بیاییم شهر آینده‌مان را نقاشی کنیم» از ابتدای بهمن آغاز می‌شود و کودکان و نوجوانان می‌توانند پس از انتشار فراخوان، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

محمدتقی جلیلی، دبیر این جشنواره با بیان این مطلب‌ که جشنواره‌ با هدف مشارکت کودکان و نوجوانان در طراحی شهر آینده برگزار می‌شود، گفت: در اجرای این جشنواره تنها به جمع‌آوری و نمایش آثار بچه‌ها بسنده نشده و آثار رسیده در قالب مجموعه‌ای تحقیقاتی در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان شهر قرار خواهد گرفت.

جلیلی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از نگاه کودکان در طراحی و معماری فضاهای شهری گفت: در بعضی کشورها مانند برزیل «شهر دوستدار کودکان» با در نظر گرفتن نیازها و خواستگاه این گروه سنی طراحی شده و به عنوان الگویی استاندارد برای زندگی در اختیار کودکان قرار گرفته است، اما متأسفانه فضاسازی‌های کلان‌شهرهای ما نه‌تنها به لحاظ محیطی، فضاسازی و معماری برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب نیست، بلکه در بسیاری از موارد برای آنها خطرآفرین است.

جلیلی با اشاره به بین‌المللی بودن این جشنواره افزود: از آنجایی که تنوع ایده و نگاه در بهره‌گیری بهتر از آثار هنری بسیار مهم است، ستاد برگزاری این جشنواره تصمیم گرفته این جشنواره را در سه بخش پایتخت، سراسری و بین‌المللی برگزار کند.

بخش‌های مختلف این جشنواره بین‌المللی که از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برگزار می‌شود، شامل یک بخش با مشارکت شهرداری‌های مناطق تهران، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ مدارس و مهدکودک‌هاست.

در بخش دوم با تشکیل ستادهای استانی از مشارکت استانداری‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها برای اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری آثار استفاده می‌شود.

در بخش بین‌المللی نیز سفارتخانه‌های ایران و رایزنی‌های فرهنگی در بخش اطلاع‌رسانی مشارکت می‌کنند. همچنین سفارتخانه‌های کشورهای خارجی، برای جمع‌آوری آثار کودکان و نوجوانان کشورشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 13610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز