همشهری آنلاین: دهمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز دوشنبه 27 آذر با قصه‌گویی مریم نشیبا و یک قصه‌گوی نروژی گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی کانون، مراسم افتتاحیه این جشنواره ساعت 8:30 در سالن آمفی‌تئاتر مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری آغاز می‌شود.

در این مراسم، پس از صحبت‌های دبیر جشنواره، پرجاستین آرساند، داستان «اولاف مقدس» را می‌گوید و صدیقه مرصعی، یکی از قصه‌گویان کانون داستان «فریدون وزیری پسندیده داشت» را روایت می‌کند. مریم نشیبا، قصه‌گوی با سابقه رادیو نیز به عنوان قصه‌گوی میهمان قصه‌ای را برای حاضران خواهد گفت.

بنا بر این گزارش، سی قصه‌گوی برگزیده از میان مربیان کانون از سراسر کشور در این جشنواره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و هر یک داستانی را نقل می‌کنند. داستان‌گویی میهمانان خارجی خارج از بخش مسابقه این جشنواره صورت می‌گیرد.

از ساعت 14روز دوشنبه، با آغاز اجرای برنامه‌ها سالن آمفی‌تئاتر این مجموعه شاهد داستان‌گویی قصه‌گویانی از استان‌های مرکزی و خراسان، کشور نروژ و استان‌های کردستان و کرمانشاه خواهد بود.

این برنامه از ساعت 16 با قصه‌گویی‌های آذربایجان غربی، همدان، کشور نروژ و استان‌های تهران،‌ مرکزی و گیلان ادامه می‌یابد.

هم‌زمان با اجرای برنامه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشی از برنامه نیز در سالن آفرینش کانون، واقع در فلکه سوم تهران‌پارس برگزار می‌شود.

مراسم در این سالن از ساعت 14:30 روز دوشنبه گشایش می‌یابد و قصه شیخ صنعان، قصه‌ای از کشور هندوستان و داستان‌های استان‌های گیلان و ایلام نقل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دهمین جشنواره قصه‌گویی از 27 تا 30 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون،‌ واقع در خیابان حجاب برپاست.

قصه‌گوی ژاپنی در کارگاه قصه‌گویی

رئیس انجمن قصه‌گویان ژاپنی به  منظور آموزش مربیان و قصه‌گویان ایرانی برای استفاده از اصوات و شعرها در قصه‌ها صبح روز 26 آذر یک کارگاه آموزشی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میکی ساکورای، قصه‌گوی ژاپنی اظهار داشت: صداهایی که در طبیعت هستند، مثل صدای حیوانات و پرندگان به قصه‌ها وزن و قافیه می‌دهد.

این قصه‌گو ادامه داد: ژاپن پرندگان زیادی دارد، بعضی‌ از آنها صدای عجیب و بعضی پرندگان خاص ژاپن هستند. استفاده از این پرندگان و صدای آنها یکی از ویژگی‌های قصه‌های ژاپنی است.

وی با اشاره به اینکه در زبان ژاپنی به کلماتی که از طبیعت گرفته می‌شود «اوناماتویی» می‌گویند، افزود: استفاده از صدای پرندگان که در داستان‌های محلی ژاپنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذت شنیدن قصه را افزایش می‌دهد و موجب پذیرش راحت‌تر قصه از سوی شنونده می‌شود.

میکی ساکورای به فعالیت 440 قصه‌گوی داوطلب و 10 قصه‌گوی حرفه‌ای تئاترها و فستیوال‌ها در ژاپن اشاره کرد و گفت: اغلب قصه‌گوهای داوطلب یا آماتور،‌ مادران جوان و خانه‌داری هستند که در مدارس،‌ مهدهای کودک و مجتمع‌های منطقه‌ای برای کودکان و حتی افراد مسن قصه می‌گویند.

بنا بر این گزارش، میکی ساکورای، علاوه بر ژاپن، در جامعه قصه‌گویان انگلیس یک سایت اختصاصی قصه‌گویی دارد. او 10 کتاب داستان برای کودکان و 6 کتاب قصه‌گویی برای مادران تألیف و سه کتاب کودک را تصویرگری کرده‌است.

کارگاه این قصه‌گوی ژاپنی در مرکز شماره 21 کانون در پارک فدک تهران برگزار شد.

قصه‌گو باید ترسیم‌گر قصه باشد
 
مدیر هنری جشنواره‌های قصه‌گویی نروژ، در کارگاه قصه‌گویی مربیان کودکان ایرانی، توصیف فضای قصه، احساس، حرکات و تصویر را در موفقیت قصه‌گویی حایز اهمیت عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جورجیانا کیبل، مربی انگلیسی ساکن نروژ صبح روز 26 آذر در مرکز شماره 30 کانون در کارگاهی با عنوان «حقیقت در قصه‌گویی» خطاب به قصه‌گویان ایرانی گفت: قصه باید برای شنونده ترسیم شود.

وی افزود: قصه‌گوها باید داستان‌ها را آنقدر قوی بگویند که تصویرش کاملاً در ذهن شنونده شکل بگیرد. قصه برای این تعریف می‌شود که حقیقتی را بگوید نه فقط برای اینکه قصه‌گو با علایم و حرکات و هوش خود صرفاً واقعه‌ای را تعریف کرده ‌باشد.

کیبل گفت: امروز در کشورهایی مثل انگلستان و نروژ قصه‌گویی در زندگی بچه‌ها تأثیر مستقیمی ندارد و فرهنگ آن از دست رفته. این مسأله موجب شده که بچه‌ها در مدرسه به حرف معلم کمتر گوش بدهند. در صورتی‌ که بچه‌هایی که در مهد کودک برایشان قصه گفته می‌شود، بعد از آن در مدرسه هم به درس معلم خوب گوش می‌دهند.

وی افزود: هر کسی سبک خودش را در قصه‌گویی دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند روش خاصی را آموزش دهد. مثلاً در ایرلند قصه‌گوها بی‌حرکت می‌نشینند و در آفریقا مرتب حرکت می‌کنند.

مدیر هنری جشنواره‌های قصه‌گویی نروژ اظهار داشت: فرهنگ صد در صد در قصه‌ها تأثیر دارد، نکته جالب این است که انسان‌ها با هر فرهنگی در قلب خود ذات خوبی دارند. حتی بچه‌های شلوغ هم قصه‌های آدم‌های خوب و بچه‌های مهربان را دوست دارند.

وی افزود: قصه‌ها در تمام دنیا مهربانی، سخاوتمندی، قضاوت نکردن روی ظاهر افراد و نظایر آن را به بچه‌ها می‌آموزند.

بر اساس این گزارش، دهمین جشنواره قصه‌گویی از 27 تا 30 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون،‌ واقع در خیابان حجاب برپاست.

کد خبر 11187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز