چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نهمین جشنواره بین المللی فیلم فوتور فیلم ایتالیا در ویژه برنامه‌ای به معرفی تاریخچه سینمای پویانمایی ایران می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، این جشنواره سینمایی  به صورتی وسیع طی روزهای 27 دی لغایت اول بهمن 32 فیلم تولید شده توسط کانون را در 438 دقیقه به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی به نمایش می‌گذارد.

بر اساس این گزارش چهارشنبه 27 دی و در نخستین برنامه نمادین پویانمایی‌های کانون فیلم‌های "کلاغی که می‌خواست می‌خواست قوی‌ترین باشد" محمد علی سلیمان‌زاده، "کشاورز و گاو" فاطمه گودرزی، "بهادر" عبدا... علیمراد، "گل و پرنده و خورشید" بهرام جواهری، "همبازی" محمدرضا عابدی، "ماه بود و روباه" بابک نظری و "گلباران"  و "ملک خورشید" علی اکبر صادقی نمایش داده خواهد شد.

تماشاگران جشنواره فوتور فیلم روز 28 دی و در دومین روز برپایی جشنواره فیلم‌های "کوه جواهر"، "طوطی و بقال" و "ورود به دنیای عروسکی" عبدا... علیمراد، "تبر" احمد عربانی، "رخ" علی اکبر صادقی و "سفربیداری" مرتضی احدی را به تماشا می‌نشینند تا بیش از پیش با سینمای پر سابقه پویانمایی کانون با نزدیک به 40 سال سابقه فعالیت آشنا شوند.

براساس این گزارش روز شنبه 30 دی نیز برنامه سوم نمایش فیلم های ایرانی به پخش فیلم های "هفت شهر" و "زال و سیمرغ" علی اکبر صادقی، "حکایت شیرین" محمدرضا عابدی، "ماهی رنگین کمان" فرخنده ترابی، "شنگول و منگول" مرتضی احدی و فرخنده ترابی،" سپیدبالان" عبدا... علیمراد و "پرنده سکوت" لیسا جمیله برجسته اختصاص دارد.

اول بهمن روز پایانی جشنواره در ایتالیا نیز با نمایش فیلم‌های "جریان" علیرضا چیتایی "لی‌لی حوضک" وجیه‌ا... فرد مقدم، "ژنرال و بادبادک" محمدعلی سلیمان‌زاده، "چی مثل چیه" علی خدایی، "موشه و درخت سیب" ناهید صمدی امین، "بازگشت به خانه" بهزاد فراهت، "یکی کم است" عبدا... علیمراد، "پیاده‌رو" فرشید شفیعی "کلاغ تشنه" فرخنده ترابی، "فاخته تنها" پروین تجوید و "درخت سیب" پرویز نادری همراه خواهد بود.

در همین روز "سعید توکلیان" رئیس سابق آسیفای ایران و مدرس انیمیشن دانشکده صدا و سیما در جمع خبرنگاران و تماشاگران عادی این جشنواره در دو نوبت پیرامون سینمای انیمیشن ایران و جایگاه و اهمیت آن سخنرانی خواهد کرد و به سؤالهای شرکت کنندگان پاسخ خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید در جشنواره فوتور فیلم ایتالیا همچنین 11 فیلم پویانمایی مرکز گسترش فیلم‌های مستند و تجربی و 13 فیلم شرکت صبا به نامهای "حافظ" وحیدنصیریان و سعادت رحیم‌زاده، "جنگ هرگز" و "آب" روانبخش صادقی، "جغله" سعید پنجی، "هیچ روزی" محمدرضا خان‌زاد، "از سیب تا سیب" بابک نکویی، "رستوران متروک" مریم عباس پور و رامک امین کاظمی، "کلاغ‌ها" زحل رضوی، "ماجراهای المپیک" سیاوش زرین آبادی "قلعه سرخ" فرنوش عابدی، "کلاه" غلامرضا ارژنگ، "ماهی" محمود فخری‌نژاد و "زمین" حسام دانش فرد و کیانوش عابدی نمایش داده می‌شود.

سایت جشنواره فوتورفیلم در مطلبی ضمن تمجید از سینمای پویانمایی ایران آورده است: "این نخستین باری است که جشنواره بزرگداشت فیلم‌های پویانمایی ایران را برگزار می‌کند - سینمایی با توانایی زیاد و تنوع تکنیک- از قدیمی‌‌ترین فنون انیمیشن ایران گرفته تا گرافیک دو بعدی و سه بعدی کامپیوتری، در این بزرگداشت منتخبی عظیم از فیلم‌های کوتاه انیمیشن ساخته شده توسط کانون به نمایش در می‌آید که توانسته‌اند نام کانون را در سراسر جهان زنده نگه دارند."                          

 

کد خبر 13586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز