همشهری آنلاین: برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در دو بخش بین الملل و ایران روز جمعه 11 اسفند طی مراسمی معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در بخش مسابقه بین‌الملل بهشرح زیر بودند.

 هیأت داوران مسابقه بین‌الملل به دلیل بالا بودن کیفیت فیلم‌ها به فیلم‌های "مارمالاد پرتقال" ساخته اینگا کورژنوا از روسیه به خاطر به کارگیری تخیل در خط داستانی، "گنجشک و پنبه دانه" از مرتضی احدی به دلیل پیوستگی در داستان، فضا و تکنیک، "مردی که منتظر شد" ساخته تودور اوشف از کانادا به دلیل پیام فلسفی آن، "حکایت سارا" ساخته سوتلانا فیلیپوا از روسیه به دلیل تواناییش در بیان تخیل کودکان و تصاویر فوق العاده، "شرلوک هولمز و دکتر واتسن" به کارگردانی الکساندر بابنوف از روسیه به دلیل تلفیق مفرح طنز روسی و انگلیسی و هجویه‌ای در باره دو کارآگاه مشهور دیپلم افتخار اهدا کرد.

در بخش کودک و نوجوان فیلم "مادر بزرگ پرنده" ساخته فاطمه گودرزی از ایران به خاطر زیبایی گرافیکی، پیام قدرتمند آن تندیس طلایی بهترین فیلم برای کودکان و نوجوانان و 8 سکه طلا را دریافت کرد.

"شاهزاده خانم ِکوچولو: نمی‌خوام برم بخوابم" ساخته ادوارد فاستر از بریتانیا به سبب تصویرسازی طنزآمیزی که رابطه بین والدین و کودکان موفق به دریافت تندیس طلایی بهترین فیلم تلویزیونی و 8 سکه طلا شد.

 در بخش فیلم بلند "در میان تیغ‌ها" ساخته لوتا جفنبلید و یوزی جفنبلید از سوئد به دلیل طراحی و متحرک سازی برجسته و نگاه بشر دوستانه آن به دوران کودکی صاحب تندیس طلایی بهترین فیلم بلند و 8 سکه طلا شد.

همچنین هیأت داوران جایزه ویژه خود و 8 سکه طلا را به فیلم "شیر فروش" ساخته ایگور کوالیوف محصول مشترک از آمریکا و روسیه به دلیل شیوه انسانی بیان احساسات، طراحی، صدا و گرافیک فوق العاده این فیلم اهدا کرد.

تندیس طلایی بهترین فیلم و 8 سکه طلا نیز به فیلم "عشق من" ساخته الکساندر پتروف از روسیه رسید. هیأت داوران این فیلم را به خاطر کیفیت بی نظیر پویانمایی آن و به تصویر در آوردن اولین عشق یک مرد جوان در قالبی اصیل و پیچیده حایز رتبه برتر دانست.

  فیلم شاعر دانمارکی ساخته توریل کاو از کانادا نیز برای بیان شاعرانه و تلاش برای درک مفهوم زندگی تندیس طلایی جایزه ویژه دبیر جشنواره و 8 سکه طلا را از آن خود کرد.

بنابراین گزارش، فیلم‌های "پای سیب" ساخته ایزابل فاوز از سوئیس و "صفر درجه" ساخته امید خوش‌نظر از ایران به ترتیب تندیس نقره‌ای و 6 سکه طلا و تندیس برنزی و 4 سکه طلا را دریافت کردند.

هیأت داوران بخش بین‌الملل پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را بوریووی داونکوویچ از صربستان، نانسی مری از انگلیس، عبدالله علیمراد از ایران، اوتو آلدر از سوئیس و الیویه کاترین از فرانسه تشکیل می‌دادند.

برگزیدگان بخش ایران پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

هیأت داوران بخش ایران این جشنواره تندیس طلایی و 8 سکه طلا را به "مسافر افق" به کارگردانی حمید بهرامی به عنوان فیلم اول جشنواره پویانمایی تهران اهدا کرد.

همچنین فیلم‌های"صفر درجه"اثر امید خوش‌نظر و"عروسک گمشده"ساخته معین صمدی به ترتیب به عنوان فیلم‌های دوم و سوم این جشنواره معرفی شدند.

در بخش کودک و نوجوان، فیلم "روزی کلاغی"ساخته عبدالله علیمراد صاحب تندیس طلایی شد.

 مجید شاکری با فیلم"آریو، پهلوان کوچک"در بخش بهترین اثر تلویزیونی موفق به دریافت تندیس طلایی شد.

بنابر این گزارش، از میان کاندیداهای بهترین اثر تبلیغی، اطلاع‌رسانی و ارشادی، فیلم "مهمانی شبانه" به کارگردانی ابراهیم ساکتی تندیس طلایی را به خود اختصاص داد.

در بخش فیلم تجربی، شیدا زرین‌فام با فیلم "اتاق جیغ" تندیس نقره‌ای را کسب کرد.

هیأت داوران بخش مسابقه ایران، به فیلمنامه امید خوش‌نظر برای فیلم "صفر درجه" تندیس نقره‌ای اهدا کرد.

از بین کاندیداهای بهترین پویانما، بهزاد فراهت برای فیلم "بازگشت به خانه" تندیس نقره‌ای را دریافت کرد.

در بخش بهترین فضاسازی، هیأت داوران تندیس نقره‌ای را به حسین مرادی‌زاده برای فیلم "افسانه ماردوش- جام مقدس" اهدا کرد.

از میان کاندیداهای بهترین موسیقی نیز مهرداد جنابی برای فیلم "رستم و اسفندیار" تندیس نقره‌ای را به دست آورد.

حامد کیایی صداگذار فیلم "جنگ‌ساز" نیز موفق به دریافت تندیس نقره‌ای بهترین صداگذاری شد.

همچنین هیأت داوران 5 دیپلم افتخار خود را به فیلم‌های "مادربزرگ پرنده" ساخته فاطمه گودرزی، "ریشه در آسمان" اثر فرخنده ترابی، "هیچ روزی" ساخته محمدرضا خانزاد، "چیزی مثل..." از مریم خلیل‌زاده و "رستوران متروک" ساخته مشترک مریم عباسپور و رامک امین کاظمی اهدا کرد.

هیأت داوران جایزه ویژه خود را نیز به دلیل پرداختن به اسطوره‌های ایرانی و همچنین حمایت و تشویق کار گروهی در صنعت تولید پویانمایی کشور به فیلم "افسانه ماردوش- جام مقدس" به کارگردانی حسین مرادی‌زاده اهدا کرد.

شایان ذکر است که در پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 104 فیلم از انیماتورهای ایرانی با یکدیگر رقابت داشتند.

کد خبر 16926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز